Tuesday, June 23, 2009

Nikmat Yang Menyusahkan

Dulu, sebelum kewujudan handphone, gua rasa memang kita tidak mempunyai sebarang masalah untuk berkomunikasi. Pergi ke sekolah, gua masih ada ramai kawan dan selepas pulang dari sekolah gua masih juga ada ramai kawan. Kami tetap berhubung.

Apabila telefon rumah muncul, yang gua tahu cuma nenek gua dan makcik gua sahaja akan call setiap hari. Itu pun sebab nak cakap dengan mak gua. Oleh kerana itu telefon rumah memang tidak penting langsung untuk gua. Kecuali selepas dah pandai nak call anak dara orang.

Juga computer dan laptop yang bagi gua sebenarnya satu punca kerunsingan pada hari ini. Dulu manusia boleh jugak hidup tanpa computer. Kita tidak kisah jika tidak menerima surat. Tidak menerima khabar berita orang lain. Kerana kita hidup dalam kelompok yang kecil mungkin.

Gua kehilangan nikmat computer selama hampir sebulan. Terasa begitu susah. Mujur ada manusia bernas yang mencipta telefon bimbit yang tidak ubah seperti computer, walaupun gua terpaksa menaip secara berhati-hati sambil mengecilkan mata untuk membaca tulisan. Itu pun satu nikmat yang menyusahkan jugak sebenarnya?

Bagaimana mereka hidup dahulu? Pergi belayar atau bekerja berjauhan dengan keluarga. Atau belajar ketika zaman tiada internet dan telefon?

Ah! Gua belum cukup handal rupanya.

7 comments:

Jorji said...

nikmat yang fesbuk dah tarik dari aku;

dulu aku berhubungan secara fizikal dgn rakan sekolah,sekarang guna 'wall'.

hobenz said...

semua tu nikmat sementara je nikmat yg hakiki n kekal abadi adalah syurgaNYA..smoga kita dapat menjadi ahliNYA bila tiba masanya insyALLAH...AMEEN...

mama said...

tidak betah duduk rasanya kalau tiada intnternet sejak january lepas...
labtop dan internet menjadi antara benda yang terpenting dalam hidupku.

NURAZZAH8 said...

hurm...akak dah rasa sedikit zaman "dolu" tu....akhir 70an dan awal 80an.... telefon bimbit mmg tak nampak bayang kat malaysia...tak tahu pun wujudnya benda tu...telefon biasa pun tak ada kat rumah...parents tak mampu.. kalau nak cakap dgn mak dari asrama, tel jiran sebelah, lepas tu pesan akan tel semula dalam masa 5-10 minit... bagi can jiran jerit panggil mak kat sebelah rumah... lepas tu tel semula ....

tapi ok je ... tak rasa apa-apa pun sebab tel bukan satu keperluan ...

lepas habis sekolah dapat belajar oversea... rumah masih takde tel... 3 bulan sekali tel kampung ... juga tel jiran sebelah... kenapa 3 bulan? sebab biasiswa dapat 3 bulan sekali... ! hehehe.... pun ok jek... internet jangan cakap lah... mmg 'alien' ... UFO...

berita suratkhabar dari malaysia pun dapat lepas dah berbulan-bulan...cerita dah basi... sebab MSD (Malaysia Student Dept) hanya kirim melalui pos suratkhabar dari malaysia ... bila sampai kat sana cerita dah basi dan kertas suratkhabar dah bertukar jadi kekuningan...hahaha...

tak macam sekarang...kat mana2 boleh dapat baca berita online... keluar berita terus dapat baca kat internet...berita terkini...hiburan sensasi...!!!

Komunikasi dengan parents atau kawan2 hanya melalui surat... tak ada chatting, tak ada Skype, tak ada webcam..etc...
sebab tu dulu akak mempunyai pelbagai koleksi kertas utk menulis surat..pelbagai warna dan ada yang berbai harum... hhehe... seronok kumpul kertas surat pelbagai jenis... warna kertas melambangkan siapakah penerima surat tersebut... parents kaler lain, kawan kaler lain, sedara kaler lain, pakwe pun kaler lain...eh..mana ada pakwe...akak ni dulu baik...tak cintan cintun pun...(masuk bakul angkat sendiri)
... kira bercinta lepas kahwin lah... hehehe...

tapi sekarang... handphone, internet ..telah menjadi satu keperluan yang no 1...

nak berhubung dgn anak di oversea... sms jek, kalau nak jimat duit phone, pakai internet jek.. webcam... YM atau Skype jek.. lebih mudah dan free (walaupun sebenar tak free..ialah kena bayar line internet tu kan..)
..

...skrg ni cuba kita ambil nikmat handphone dan internet ni sehari... eh bukan setengah hari jek... atau satu jam jek... bagai hilang arah dan punca...

babazahra' said...

j,
mudah tapi makin jauh. off the wall lah. (eh itu amin ludin geng sekampung gua lah...jadik org besar kat somban apa skrg?)

benz,
ustaz, yes ustaz.

kak azah,
alahai dulu pakwe kasik note kecik2 aje. selit dalam buku nota. mcm x tahu hehe. pastu kalau bagi surat tabur bedak. US pun camtu kan? kan? hehe. eh rasanya saya kenal dengan famili suami lecturer Libyan tu. pernah terjumpa n dia mentioned on this fella who study work in BolehLand then married to a local who used to work as a lecturer. perhaps they're your friends.

azman said...

nikmat hanya dihargai bila ia berlalu pergi...

Jorji said...

ya ka? amin ludin skrg kene panggil Tuan Amin.dia KPP Jains. :)