Tuesday, March 11, 2008

Pak Lah Harus Kekal Sebagai PM

Selesai PRU 12 ini, semakin kuat kedengaran suara yang meminta Pak Lah meletak jawatan. Ia adalah satu fenomena baru, kerana yang meminta untuk meletakkan jawatan itu, asalnya datang dari kalangan mereka yang berada di dalam UMNO sendiri. Orang UMNO sendiri yang mencetuskan permintaan itu. Mereka yang dulunya telur masuk ke dalam seperti kena angin pasang dan hidung yang ditindik subang seperti lembu-lembu pawah kini sudah mula kedengaran bersungut. Cuma sungutan mereka itu masih lagi seperti operator pengeluaran warga Indonesia di Sungei Way yang merungut majikannya membayar gaji murah tetapi dalam masa yang sama tangannya masih lagi bergerak membuat kerja. Mereka masih lagi kurang berani, hanya menyambung-nyambung cakap orang, hanya mengiya-iyakan cakap orang, khususnya dari si tua yang menyesal bersara awal itu.

Gua bukan mahu bercerita tentang UMNO dan pergolakan dalamannya. Pergi jahanam dengan mereka yang saling menuding jari sesama sendiri. Mereka bagai terhidu bau kentut di dalam bilik yang gelap, saling tuduh menuduh. Kita perlu tengok kepada diri kita sendiri. Khusus untuk mereka yang terlibat di dalam perjuangan. Pembangkang, yang sedang tersenyum lebar sekarang ini dan juga pendokong mereka sama ada secara senyap atau pun sangat bising. Mengapa perlu kita menyertai pergolakan dalaman UMNO dan turut sama bersuara meminta Pak Lah meletakkan jawatan? Biar gua terangkan di sini.

Pak Lah dan Khairy Jamaluddin Abu Bakar adalah antara faktor kemenangan perjuangan pembangkang dalam PRU 12. Pembangkang dibantu oleh kebencian orang UMNO sendiri kepada 2 makhluk itu dalam PRU 12, itu jangan dinafikan. Sekarang sudah nampak?

Biar gua terangkan lagi. Pak Lah ialah satu aset untuk perjuangan pembangkang sebenarnya. UMNO mempunyai pendirian lembu dicucuk hidung. Mereka tidak akan bersuara dengan lebih kuat bagi menukarkan pucuk pimpinan. Mereka bimbang sekiranya pemimpin gagal ditukar pada ketika mereka sudah sangat vokal untuk mencari pengganti, nasib mereka dalam UMNO menjadi sangat buruk. Lihat kepada mereka yang menjadi anggota kumpulan 11 semasa pengharaman UMNO 1988? Berapa kerat yang masih bernyawa? Rais Yatim masih wujud kerana Pak Lah menjadi kepala. Tengku Razaleigh terus menjadi MP kerana orang Gua Musang mahu menjaga hati anak raja. Shahrir Samad pula hanya dilantik menjadi Pengerusi PAC dan tidak lebih daripada itu walaupun beliau lebih ”jantan” daripada MP Sembrong. Lihat nasib Ibrahim Ali yang terpaksa menyewa pogo-stick milik PAS bagi meneruskan kelangsungan hidup sebagai ahli politik.

Pembangkang beruntung kerana Firaun telah tersilap perkiraan ketika menyerahkan kuasa. Dan sekarang kerana kesilapan Firaun itu sendiri pembangkang berjaya menguasai negeri yang tidak pernah diimpikan selama ini. Jadi sekarang pembangkang mahu turut bersama melaungkan seruan supaya Pak Lah berundur? Perjuangan pembangkang masih memerlukan Pak Lah sekurang-kurangnya untuk tempoh sepenggal lagi, sebelum pembangkang boleh memenggal secara total UMNO dan Barisan Nasional.

Jika anda kononnya melaung agar Pak Lah meletakkan jawatan, tahu siapa yang bakal menjadi pengganti? Hirarki politik UMNO menunjukkan calon paling utama sekarang ini bukan Mat Rempit naik RXZ yang tewas di tangan Pak Imam naik kapchai di Parlimen Baling. Juga bukan Khairy Jamaluddin Abu Bakar yang terselamat dengan undi pari-pari dari kayangan di Rembau. Timbalan Presiden UMNO ialah Najib Razak a.k.a Najib Mongolia. Adakah anda bersedia melihat Najib menjadi PM? Fikir dahulu sebelum buang!

Gua masih yakin sedikit sebanyak Najib memainkan peranan agar Pak Lah dimalukan di dalam PRU 12. Najib sangat berharap agar menjelang pemilihan UMNO pada September ini, akan ada suara-suara operator pengeluaran warga Indonesia di Sungei Way yang tersasul mencalonkan beliau untuk jawatan Presiden UMNO. Nasib buah kelapa dicampak ke laut mungkin boleh tumbuh menjadi pulau atau jika tidak Najib akan segera menggosok perutnya sambil mengingatkan ahli UMNO supaya terus setia dengan kepimpinan Pak Lah. Itu juga wayang.

Kelemahan Pak Lah akan terus menjadi aset yang amat berharga untuk pembangkang. Lu mahu Pak Lah diganti? Maka Najib Razak akan menjadi satu bencana besar untuk pembangkang. Najib mempunyai pakej yang sangat lengkap untuk menjadi seperti Mahafiraun malahan lebih zalim daripada Firaun. Najib ada asas politik dan tapak yang sangat kuat dan kukuh. Najib ada penyokong akar umbi yang sangat kukuh selain undi pos tentera dan warga Kemboja di Pekan yang akan menjamin dia tidak akan goyang. Dia adalah Menteri Pertahanan dan dia juga seperti menguasai agensi keselamatan yang lain. Jangan lupa, dia adalah anak didik Firaun yang paling berjaya.

Jika Najib menjadi PM maka para pemimpin pembangkang perlu bersedia untuk meninggalkan anak dan isteri untuk menjadi penghuni KemTa di Kemunting. Jika Najib menjadi PM maka pembangkang perlu bersedia menerima kekalahan yang sangat teruk dalam PRU yang akan datang. Jika Najib menjadi PM pembangkang perlu bersedia untuk dipijak, dihina dan dimalukan sama ada secara fizikal atau pun mental. Jika Najib menjadi PM kita juga perlu bersedia mendengar kes Altuntaya lenyap dibawa angin. Dan jika Najib yang menjadi PM, bersedialah rakyat BolehLand semua untuk menerima dalam waktu yang sama seorang Perdana Menteri wanita berambut setinggi 5 inci yang tamak dan rakus.

Fikir dahulu sebelum buang wahai kawan-kawan. Jangan kerana mahu lari dari mulut buaya yang suka tidur, kita terpaksa terjun ke dalam mulut raksasa yang ganas dan pasangannya yang tidak berhati perut serta sombong.

6 comments:

bro anonymous said...

Lu tak tengok news kek tv ko bro? Itulah bilo MU kalah lu toghuih buang tv bak kato oghang tuo2 maghah tak dapek boli kicap kodai krishnan kono bakar!.. Dlm news tu, Najib yg bibir merah kontrol hensem sambil pogang2 poghot boghi kenyataan dio dongan semua dlm barisan akan taat setio tak bebolah bagi kepado Perdano Mentoghi BolehLand (baco dan jugak menantunyo).

Sapo plak yg mengado2kan ceghito suroh perdano mentoghi lotak jawatan???

yuzy said...

Teori gua pun sama mcm lu la bro.Najib sudah kasi sabotaj Pak Lah.Belum pukul 12 sudah ada berita yang Najib bakal ganti Pak Lah dan reformasi UMNO gua dengar.Lopeh tu sume nak angkat Najib Mongol ganti Pak Lah.

Sume cakap dia calon paling sesuai sebab lama ikut Tun.Gua dalam hati ingat kalau Tun Mahazalim tak bom orang.Najib?Bom Mongolia berani.Bom Israel dia main pompuan Israel.

Ini negara banyak sakit.Gua masih sokong Pak Lah sebab PRU13 Pak Lah jadi Ketua Pembangkang.

babazahra' said...

bro, wa tengok tv, tengok dengan agak teliti. apsal tiba2 plak diorang nak cakap taat setia pada pak lah? pokok x boleh goyang sendiri beb kecuali ada beruk buat onar kat atas pokok tu. yang mula2 sebut suruh pak lah letak jawatan ialah orang dalam UMNO sendiri, termasuk Firaun nyanyuk yang tinggal di Mines Resort sebelum disahut pula oleh pembangkang yang tidak melihat ke depan.

bro anonymous said...

hehe.. ado boghok rerupo ateh pokok.. bukan angin yg tiup.. toghang boto mato lu bro :) gua tabik spring!.. hehe

manusia ganjil ikan yu said...

Pak Lah merupakan 'punching bag'

lagipun kalau dia tiada, siapa nk imamkan jemaah Islam Hadhari?

bro anon said...

Gua raso Paklah tak setoghok MP Jerlun yg sentiaso jadik punching bag ketuo pemudo umno dan kengkawan dio yg cam anjing terjolir lidah lapar duit.

Bukan hanyo isu sughoh Pak Lah step down, malah dlm berbagai isu tak pueh hati daripado akar umbi sebolom ni yg gua kiro MP Jerlun sebelum jadik MP lobeh bertolor dlm menyuarokannyo kepado khalayak.

MP Jerlun yg bertolor dan berpandangan jauh (macam tuan punyo blog ni) nampak Pak Lah bukan aset yg baik utk dipertahankan dlm survival umno. Umno seniri yg menafikan demokrasi terutamo sayap pemudo yg sentiasa menangkis (sambil menghunus koris.. libeh kiri kanan) dongan taat setio mengkhinzirbuto setiap sorangan kepado dewo2 dorang wlpun dorang tau dewo2 tu semua banyak yg tak boto