Saturday, December 19, 2009

Malaya negara maju? Err...gua rasa macam mahu terkencing!

Myanmar dan Brunei adalah negara-negara yang tidak mengamalkan GST di rantau ini. Ada dua sebab mengapa GST dilaksanakan di sesetengah negara, yang menurut Ahli Parlimen Tambun sebanyak 143 negara. Pertama, negara itu rakyatnya memang berkemampuan, mereka adalah negara maju dan pendapatan per kapita rakyatnya adalah tinggi. Jangan pergi jauh, berenang sahaja ke seberang Tambak Johor. Per kapita bagi Singapore untuk 2008, indeks yang dikeluarkan Bank Dunia ialah $49,288. Mereka berada di ranking ke-3 dan berada pada ranking ke-4 mengikut indeks IMF. Tak tahu IMF, pegi jahanam.

Untuk Keluaran Dalam Negara Kasar, yang selalunya cikgu-cikgu ekonomi dan Ahli-ahli Parlimen sebut sebagai KDNK itu pula, Singapore berada di ranking ke-20 untuk indeks Bank Dunia dan ke-22 untuk IMF. Tak faham lagi apa yang gua tulis, berhenti jadi manusia. Atau pergi baca ohbulan.com, ia lebih seronok, atau pergi Google “Zizie Ezzette + Bung Mokhtar + malam pertama”.

Secara ringkasnya, Singapore atau pun Singapura atau Temasek yang satu ketika dahulu adalah sebahagian daripada Malaya tetapi mengambil tindakan bijak untuk tidak bersama, adalah sebuah negara maju dengan hasil mahsul yang tinggi dan rakyat yang sangat berkemampuan. Namun bukan semua rakyat Singapura kaya, malahan perlaksanaan GST juga turut membebankan mereka yang tidak membayar cukai pendapatan. Ini satu fakta juga, GST untuk perhatian segala jenis haiwan ternakan, ialah cukai secara tidak langsung, ke atas consumption (maaf gua malas untuk mencari perkataan Melayu yang sesuai) dan bukannya cukai secara langsung seperti lu membayar cukai pendapatan dan cukai perniagaan.

Oleh kerana itu, bagi mereka yang tidak membayar cukai pendapatan (mereka yang berpendapatan rendah) GST juga adalah satu bebanan buat mereka. Kerana itu, pelbagai skim diperkenalkan untuk menyerap GST, antaranya bantuan daripada kapitalis-kapitalis seperti rangkaian hypermarket, tetapi untuk tempoh tertentu sahaja. Mereka tidak mahu berterusan menanggung kerugian, walaupun kemungkinan besar kos menanggung serapan beban GST itu dibayar semula oleh kerajaan. Atau mereka pula menerima waive untuk cukai perniagaan. Itu gua belum sempat baca lagi. Lu orang pegi Google sendiri. Okay, itu kisah di Temasek, tolong jangan buat persamaan dengan Malaya.

Bagaimana dengan Myanmar? Menurut indeks IMF, Myanmar atau pun Burma, KDNK mereka ialah $446. Temasek tadi di ranking ke-22 pula mempunyai KDNK $38972. Gua rasa Allahyarham S.Jibeng pun boleh membuat perbezaan dengan dua KDNK tersebut. Jadi, gua sangat yakin mengapa Myanmar atau pun Burma itu sehingga ke hari ini masih tidak melaksanakan GST. Rakyat diorang nak bayar dengan bulu apa? Junta masih mahu terus berkuasa dan jika GST dilaksanakan, maka gua pasti seluruh rakyat akan bangun mencantas kepala junta. Mereka tidak mahu itu berlaku. Lagi pun mereka tahu kemampuan warga mereka.

Kemudian, cuba letakkan Malaya dan Temasek dalam semangkuk air. Kamu bandingkan mengikut Indeks Rasuah pula. Gua yakin Malaya akan segera tenggelam dan Temasek sahaja yang akan timbul di permukaan air. Mengikut indeks Transparency International, Singapore atau pun Singapura atau Temasek yang satu ketika dahulu adalah sebahagian daripada Malaya tetapi mengambil tindakan bijak untuk tidak bersama, berada di ranking ke-3. Oh! Ia sekaligus mengingatkan gua kenapa satu ketika dulu Project Director gua mengamuk macam orang hilang akal apabila seorang supplier tempatan cuba menghulurkan sedikit imbuhan wang bagi mendapatkan tender membekal aluminium. Itu cerita lain.

Temasek di ranking ke-3, dan di mana Malaya yang ter-chenta ini? Malaya berada di ranking ke- 56, lebih teruk daripada Botswana dan lebih hancur daripada Bhutan. Secara mudahnya, rakyat Singapura sama ada redha atau pun tidak dengan GST, akan tetap menerima semula hasil cukai itu, tetapi dalam bentuk perkhidmatan. Mereka yakin dengan tahap ketelusan kerajaan mereka, terutama dalam memastikan mutu perkhidmatan kepada warganya. Sebab itu, sebagai contoh, mutu perkhidmatan awam di seberang Tambak Johor itu lebih mulia daripada di Malaya. Perlukah gua mengeluarkan pula indeks mutu perkhidmatan awam? Perlukah gua bercerita pula mengapa Brunei tidak melaksanakan GST? Oh, lu sedang menggunakan internet, jangan malas mencari. Cuba kurangkan berseronok dengan menggoogle “Melayu Boleh” atau pun “Zizie Ezzette + Bung Mokhtar + malam pertama”. Google sesuatu yang lebih berfaedah sedikit.

Jadi, adakah melaksanakan GST akan menjadikan Malaya sama taraf dengan negara maju? Adakah GST tidak akan membebankan rakyat? Adakah lu pasti hasil GST itu akan kembali semula kepada rakyat? Sepenuhnya, bukan 1% atau 1.5% dan selebihnya untuk menampung biawak-biawak hidup?

Sudah jangan fikirkan benda-benda berat sebegini, ia hanya sesuai untuk manusia yang berakal. Sekarang pergi Google “Zizzie Ezzatte + Bung Mokhtar + malam pertama + download video”. Kita perlu bergembira, kerana kita warga sebuah negara yang maju.

12 comments:

zan said...

Sangat bagus. Semua nak ikut negara luar tapi bab pengangkutan awam tak nak pulak ikut..damn!

k0m4nd3r said...

hoho.. mmg pon..

Wak Arjun said...

Yang peliknyer, pencacai2 kumpulan Pertubuhan KeBANGSATan amat redho dan gumbira dgn GST. Persoalan gua, dia orang ni ada pencetak RM kat rumah ke atau dia orang ni mmg dah sahih dapat supply RM tanpa putus walaupun GST sahih akan jadi bebanan?

Gua musykil. Atau pencacai2 Pertubuhan KeBANGSATan ni yang dah mmg super bebal? Extra bangang hati terkatup?

Mmg mengundang naik darah je kumpulan Bangsat ni...Cepat2la hancur.... Gua tunggu...

mUneer said...

totally agreed with you bro. terbaik. ke mana duit GST akan pergi? ke perut siapa?

Kulop said...

bukan setakat bab pengangkutan...banyak bab lagi dorang tk ikot...senang citer, orang malaisia ini tidak ade jiwa...ntah ape jiwa pon aku tk paham....

c-boz00 said...

follower memang susah nak berjaya..

ayobkelubi said...

aku tak boleh bayangkan lepas ni makan kat gerai tomyam tepi pantai rumah aku.

ada papan tanda

5% cukai perkhidmatan kerana nak tanggung GST.

damn it!

Wak Arjun said...

yeyyyyy!!!
makan tomyam pun ada GST!!

setaraf dgn negara kaya & maju maa... tak bangga?

pencinta pertubuhan keBANGSATan musti bangga.

bung musti bangga. mrs bung laaaaaaaagi bangga...

P-T-U-I!!!!!

Lelaki Bulat said...

Part nak buat duit,laju je mengikut negara maju.Part rasuah buat dekkk je.

Bagus lah Malaysia ini.Tapi,memang rezeki badan Bung sorang ni.Puteh gebu tu!

pakkordi said...

Gua syak memang GST ni akan membebankan. Barang akan jadi mahal. Nak selamat, jgn berbelanja sangat. Saving mungkin idea yg baik dlm ekonomi yg tak menentu ni.

Anonymous said...

Think great ...........you'll be great..... orang jelebu majority UMNO lah sejak zaman p.ramlee lagi...alif,mim, nun, wau=sarkes daa.

Anonymous said...

Pemimpin UMNO bodoh macam lembu, pemimpin PKR rogol pembuat kopi sendiri...

mana lagi ganas beb? kah kah kah....