Wednesday, September 08, 2010

Ramadhan Orang Melayu di Bumi Orang Arab II

Ramadhan kali ini memang cool. Entah berapa kali gua tak bangun sahur. Entah berapa kali gua berbuka cuma sekadar kurma dan air susu, kemudian pukul 10 malam baru masak maggi goreng. Entah berapa kali jugak gua main tukar-tukar masjid masa terawih. Agak-agak baca macam merangkak, memang gua tak datang dah malam esoknya. Kaki kebas berdiri, sini mana ada pusat refleksologi.

Dalam laman villa ini ada sebatang pokok kurma. Jadi, gua cuma beli kurma sebelum Ramadhan saja, lepas itu buahnya sudah masak dan luruh. Bersepai dipijak kaki manusia dan dilanggar tayar kereta. Mahu makan kutip, atau tunggu yang segar baru gugur, atau tunggu tuan rumah datang bawa tukang panjat. Alhamdulillah, kurma tahun ini percuma. Bagai ada perjanjian, semua pokok kurma di Tripoli, berbuah dan luruh ketika bulan Ramadhan.

Ramadhan kali ini memang demokratik, kerana gua tidak perlu terpengaruh dengan suara-suara halus menghasut untuk membuat karipap, murtabak, pudding jagung, kek dan pelbagai jenis makanan lain. Makcik pembantu rumah pun berpuasa jugak, tapi selera Tunisia. Tengok gua buat kurma goreng, makcik ni mengucap panjang sambil menepuk dahi. Mungkin dia rasa bodoh selama ini tak tahu yang kurma boleh digoreng.

Dalam pada tiada selera untuk makan yang bukan-bukan juga tiada manusia Melayu yang menghasut, gua masih sempat bikin bubur jagung. Gua masih sempat buat mee goreng, buat mee bandung, bikin nasi lemak, pudding roti, ayam percik, roti john, spaghetti, nasi ayam, karipap, buat kinafah, masak kuskusi, masak maqlubah, mashed potato dan minum coke float dengan aiskrim vanilla. Owh! Masih belum demokratik juga rupanya. Terlalu kerap melayari laman web myresepi.com

Gua nak balik rumah. Kacang belum blender, nasi himpit belum jumpa plastic yang sesuai, lidi satay belum beli, kacang panjang belum potong. Longan belum rendam. Gua nak bikin lodeh. Gua nak bakar satay. Gua nak masak sambal kacang. Gua nak buat air longan.

Esok gua nak raya sendirian. Kalau bosan makan sorang-sorang, gua nak pegi mandi laut. Snorkeling. Baru nampak demokratik.

4 comments:

Dinasour Tua said...

ghondang+ketupek+nasik impit+sayo lodeh+serunding+gulai+kueh ghayo+sirap ais+kuah kacang+soto+lontong = humang aiihhh sodap eh! ....... Heehehehehehehehehe... Tahanlah geng. Selamat hari ghayo poik.

babazahra' said...

cilakak. mahu bakar gua.

drakurie said...

Nostalgik jugak raya sorang-sorang kan Bang... Raya memula jer rasa pelik sikit dah masuk kedua jadi macam biasa ajer..ok, selamat raya..

babazahra' said...

kurie, selamat hari raya.