Thursday, June 14, 2007

Sapa Sakit?

Gua ada satu masalah. Penyakit mungkin. Gua bosan. Gua ada penyakit bosan. Tapi cuma dengan satu benda saja – TV3. Tapi bukan dengan semua program TV3 – Buletin Utama saja. Tapi bukan bosan dengan seluruh isi Buletin Utama kerana ada masanya gua memang menantikan berita team bola Malaysia kena belasah, rumah urut kena serbu atau pun apabila Samy Vellu bercakap. Cuma lewat ini gua sangat bosan dengan berita-berita mengadu.

Dulu masa di sekolah rendah mesti ada seorang dua yang kaki mengadu. Gua naik bosan dengan kaki mengadu nie. Lembik. “Cikguuuuuu…Azrul dia ambik pensel sayaaaa” . Cubalah lawan balik. Ambik semula pensel tu. Bagi penumbuk sebiji. Gua jadi ketua kelas dari darjah satu sampai darjah 5. Gua x mengadu. Tapi gua tulis nama kat papan hitam. “Azrul – berlari dalam kelas”. Aduhai, kalau masa boleh diulang semula, gua mahu tulisan gua di papan hitam itu dipadam. Gua pun mengadu juga rupanya, saluran aje lain. Niatnya sama – biar cikgu tahu dan Azrul kena rotan. Lembik? Tidak, sebab ada masanya Azrul akan mengadu pada cikgu semula. “Cikguuuuu…Zulhazry tumbuk kepala sayaaaaa”

Tapi lewat ini juga, TV3 sudah semakin busuk. Sangat busuk. Macam bau longkang lepas banjir. Jadi tempat mengadu. Bila pulak TV3 dilantik jadik ketua kelas? Atau sebenarnya ramai yang lembek di luar sana dan menjadikan TV3 cikgu mereka? Bosan betul gua bila dalam satu malam gua terpaksa mendengar berita pasal orang mengadu. Air takda, elektrik takda, longkang tersumbat, sampah tak berkutip, CF takda, pondok jaga nak kena runtuh, kolam kumbahan busuk dan macam-macam aduan lain. Apa kena dengan orang Malaysia hari ini? Semua nak mengadu. Lembik!

Gua menonton untuk mendengar berita rumah urut kena serbu, pengacara TV ditangkap khalwat, ahli politik dihukum mati kerana rasuah atau pun sekurang-kurangnya mendengar Samy Vellu bercakap Bahasa Melayu. Gua x mahu dengar pasal aduan. Telinga gua bukan mahu mendengar aduan. Mata gua tidak mahu melihat aduan. Kamu rakyat yang bijaksana yang memilih dalam General Election, yang mendaftar sebagai pengundi – kamu punyai wakil yang bergelar Yang Berhormat. Kalau tidak pun kerajaan yang kamu pilih pasti melantik PBT yang memantau semua masalah rakyatnya. Lembik!

Gua bukan wakil rakyat. TV3, Karam Singh Walia, Puspavathi Rameloo atau pun Mazidul Akmal Sidek bukan wakil rakyat. Mereka tidak dicalonkan dan tidak pernah menang General Election. Tapi, Michael Chong boleh menjadi biro aduan. Mengapa kamu tidak ke sana? Pergi serabutkan kepala Cina tu.

Buang masa gua. Bukan gua yang sakit ni.

4 comments:

Anonymous said...

Your posts are very inspirational. However, slang hancuss beb... Peace! :+)

Anonymous said...

alamak, lu pun dulu kuat ngadu kat abu sami....pasal lu tak dapat pergi tamrin dgn budak jemaah..

lu ngadu2 nak naqib usrah abg kamillu...dgn hazman lu tak mau..

hahahaha

Anonymous said...

dh baca tulisan awak untuk 2007 sampai la.saya rasa awak jika tak kawal emosi boleh jadi pemberontak di malaysia. semua orang awak tak puas hati. macam tak terima qada dan qadar. nak marah kat belakang tak guna. marah kat depan pun awak tak dapat apa. dari serabutkan kepala awak tu. baik awak bagi perhatian kat anak, isteri dan famili awak

ikhlas daripada,
Tak suka Orang Banyak Songeh

Layla Haq said...

tv3 boleh dapat noble prize kerana bertindak multi-functional.

Sebagai tukang karut, bomba, polis, pencegah maksiat, wakil rakyat, penglipur lara, wakil syurga dan neraka....apa sahaja.