Wednesday, April 02, 2008

BolehLand Itu Kerana Memang Semuanya Boleh

Untuk menguatkan lagi istilah BolehLand itu, hari ini gua melihat 2 benda ajaib berlaku. Seorang MB yang tewas, kini sudah menceburkan diri ke dunia blog. Walaupun sudah beberapa hari cuma sekarang gua punya kesempatan menulis tentangnya. Ada sedikit nasihat ye saudara bekas MB, jangan jadik pondan dan jangan jadik pemalas.

Kalau nak ada blog, lu jangan merayu macam nak mintak orang pangkah lu masa PRU. Ini blog lah bebal, kalau lu merayu macam haram jadah dalam blog lu, ia sama macam lu simbah petrol kat belakang kedai Haji Samuri, api bakar satay akan jadik lebih marak. Lu mau satu blog yang mengharapkan orang memuji lu atau pun memberi cadangan secara berhemah? Gua tengok wakil rakyat BN dalam Parlimen beri atau bahas usul pun bunyi macam orang tak pegi sekolah.

Jangan jadik pondan macam kawan lu yang cabut keris sarung keris tu. Mau tulis blog kasi terang-terang kawan. Walaupun gua tahu lu tulis blog bukan sebab nak kawan dengan ”goblog-goblog” , lu kena berani. Kena nampak macam ada telur. Gua tahu lu cuma nak beli jiwa aje, selari dengan kepentingan politik lu. Pastu lu nak jadik MB semula, atau mungkin terus nak jadik menteri.

Gua tak terpengaruh dengan penerjunan orang seperti lu ke dalam lembah kehinaan ini. Lu tetap seorang bekas MB UMNO yang bongkak dan sombong serta wajar ditongsampahkan. Gua ada simpan lagi bro, keratan akhbar lu punya statement sebelum PRU dulu. Cina beli suratkhbar hari-hari lalu depan rumah gua pujuk suruh jual gua tak mau jugak. Gua cakap ini mau bikin buku teks sejarah kesombongan pemimpin UMNO. Lagi pun gua tengah carik statement lu pasal blog, kalau lu pernah kutuk lah, gua mintak bontot lu berkudis. Berkahak ke langit pelleepaaapp jatuh atas muka sendiri.

Lagi satu nasihat gua, jangan jadik pemalas. Orang UMNO bukan malas nak tulis blog, gempak aje lebih. Tulis satu kali, cerita satu tahun. Sama jugak macam website gomen. Apa cerita bapak menteri yang dah bungkus dalam lori sampah masih ada muka dalam website lagik? Lu setakat cerita dalam paper bro, lu ada blog, pastu suka-suka baca komen sampai 600, pastu entah bila pulak nak menulis, gua rasa baik lu baca Quran aje. Kurang-kurang boleh dapat pahala. Dulu lu kan sibuk, sekarang banyak masa baik beribadat aje. Blog hanya untuk orang rajin dan pandai membahagikan masa. Semua bloggers lepas solat selalu baca Quran apa?

Benda ajaib kedua ialah, pak imam sepak tong yang berangan nak mengetuai bacaan talqin kepada Kak Wan dan partinya, kini mengangkat tangan mengetuai demonstrasi 30 orang. What? 30 orang? Itu aje ke jumlah Pemuda UMNO yang ada telur? Kenapa tak ajak menteri yang ”bukan” Wanita UMNO tu join sekali, dapat jugak 31 orang?

Bro, gua rasa baik lu pegi masjid jugak. Lu jangan nak kelentong lah. Lu kan hafiz, pegi semak semula hafazan lu lagi bagus, daripada lu bertempik tak tentu pasal tengah-tengah hujan tu. Mat Salleh tu bakulsampahkan aje memorandum lu. Wa dah merasa dah. Lagi pun wa takut lu kena ISA plak, demonstrasi lu nie dah kira mengancam keselamatan negara. Pelabur asing pun takut tengok orang pakai songkok terjerit terpekik macam orang gila kat tengah hujan. Jangan sikit lah beb Pemuda UMNO punya imej. Bodoh!

Tapi kalau pun lu masih nak turun ke jalanraya, gua nak jugak bagi sikit nasihat. Jangan membazir. Wa tengok lu punya sepanduk tu bukan main colorful lagi, macam tempah kat syarikat printing aje? Tulisan pun kemas-kemas aje. Membazir tu, walaupun gua tahu UMNO ada banyak duit (rakyat) yang diorang kapur dan simpan, tapi lu mesti pernah jumpa ayat Quran yang Allah tu tak suka orang yang membazir. Kawan syaitan, kataNya. Takkan lu nak kawan dengan syaitan plak, kan!

8 comments:

Yusmir Yusop said...

Bagus jugak.Sekurangnya tunjuk berani.Tapi berani bodoh lah kot.Sekarang baru berani nak turun jalan.Dulu kutuk.Mana rempit2 dapat RM50 tu?

BabaKaisah said...

MB tu nanti mesti nak share tips2 makan tempe..

wei, zul...ust firdaus tu penah jd ust aku....

tp kini kesian aku kat dia..

dulu pg keje naik moto jer..

manusia ganjil ikan yu said...

"Bukan budaya kita"




tapi Naib Ketua Beruk tak nampak pun?

Anonymous said...

zul..gua bubuh lu punya tulisan ni dlm muka depan tranungkite..gua bubuh nama lu sekali...mcm ok jer..hahahah

tp kalo lu bengang sori ma...

TOOLBOX said...

Kojo-kojo menjilat kahak, melakukan demonterasi halal, pertemuan ompek mato, nafi spekulasi, menjadi goblog etc. etc. kalau di filemkan boleh jadi filem yg Peti Pejabat (takut thinker bell tak faham plak)

Btw sapo mamat/minah yg jadik macai buek blog tu agaknyo, bukan lu ke bro? heh

Lu pun dah guno BM kek Mengenai Sayo. Bersempono dongan Mentori SembilanLand potong elaun dan tak boli keto baru utk adun ko? heh

Jorji said...

pirdaus ...pirdaus...sian kat lu dan mashitah...

Anonymous said...

kalau khir toyo bagi gua password blog dia, memang hari-hari gua update, sehari lima enam post pun boleh, takut dia bunuh diri pulak x sanggup baca.

orang-orang yang bisu lewat PRU ialah Najib & Khairy. Nak kentut pun malu. takut silap kentut kena penyepak pulak.

LuciusMaximus said...

wah, selalu bab demo-demo nih kan KJ yang suka?

mana dia? sonyap jo? sibuk jaga orang rembau kot?