Tuesday, July 07, 2009

Libya - Episod Satu

Kalau di Filipina, antara nama yang paling popular ialah Jesus. Ia mungkin sama dengan popularity nama Mohamad di BolehLand. Cuma Mohamad lebih meluas. Lebih global dan menjadi nama paling popular seluruh planet bumi. Period.

Dulu pun masa di Jordan gua selalu bertemu dengan nama yang pelbagai. Tapi kurang yang menjadi bahan ketawa kerana kami faham maksud nama-nama tersebut. Antara nama yang popular di Jordan ialah Abdullah, Hussein, Mahmud, Hani, Firas, Sami dan macam-macam lagi. Kalau perempuan mereka ada nama seperti Einas, Reem, Roula, Khulud, Maisoun dan ada seorang bernama Karolina. Dia seorang Muslim dan mengambil jurusan Syariah.

Di Libya, gua tak ambil peduli sangat dengan nama perempuan, kerana di pejabat ini cuma ada 4 orang sahaja pekerja wanita dan nama mereka tidaklah “rare” bagi gua. Biasa-biasa aje. Dan kerana posisi gua mendekatkan gua dengan semua nama pekerja, maka gua dapat juga berkenalan dengan nama-nama yang popular di Libya.

Bal Ghassem – di kalangan pekerja sahaja sudah ada 5 orang yang bernama Bal Ghassem, termasuk mamat gemuk yang jadik jurupandu gua sekitar 3 bulan yang pertama gua di sini dulu. Itu belum campur dengan pekerja kedai kacang pistachio, mamat jual kad prepaid dan beberapa nama Bal Ghassem lain yang gua dengar di kedai makan serta di hospital ketika menunggu untuk pemeriksaan kesihatan.

Mabrouk – kebanyakan yang bernama Mabrouk ialah mereka yang sudah berusia. Antaranya seorang Commercial Manager pemalas yang kerjanya setiap pukul 11 pagi dan 3 petang melepak kat bilik hisap syisha. Juga nama bapak kepada seorang pekerja maintenance yang boleh berbahasa Inggeris style anak gua semasa berusia 2 bulan. Mabrouk lain yang gua tahu ialah daripada kalangan pekerja yang gua sendiri tak pernah jumpa. Tapi gua syak mereka pun sudah tua.

Gaddafi – Ini benda normal lah beb di negara Arab. Di Jordan ramai yang bernama Hussein dan Abdullah. Juga Talal, sebab itu nama-nama raja. Tapi entah apahal sorang budak Arab yang suka jadik keeper masa main petang-petang di Jordan dulu ayah dia bubuh nama Saddam. Kesian budak tu, entah jadik apa lah dia sekarang. Oleh kerana Gaddafi adalah lelaki numero uno di Libya, maka gua tengok dalam namelist pekerja pun terselit ada banyak nama Gaddafi. Kesemua mereka muda-muda belaka, gua yakin sebab ayah diorang bubuh nama Gaddafi selepas revolusi, kononnya patriotic. Kecuali tuan punya projek yang kitorang buat ini. Gua yakin bapak dia ikhlas bubuh nama Gaddafi, dan kebetulan jadik orang kaya. Orang kaya berlagak pulak tu.

Faraj – Ini adalah nama paling popular di Libya. Sumpah. Faraj di sini maksudnya ialah “unfold” atau pun “to widen”. Gua rasa sudah lebih seratus orang yang gua kenal rupa tubuh mereka yang mempunyai nama sebegini. Bahkan Finance Manager juga namanya Faraj. Itu belum kira dengan salesmen, vendor, supplier crane, tukang repair aircond, penjual telefon bimbit dan sebagainya. Ia sudah seperti nama Jusoh di Terengganu dan Jantan di Melaka. Masalahnya di sini, dari kalangan warga asing yang boleh berbahasa Melayu di sini, hanya gua seorang sahaja yang tahu apakah maksudnya nama Faraj. Maka gua seringkali didatangi mereka yang curiga kenapa ada ibu bapa yang sampai hati bubuh nama anak mereka sedemikian. Dan Faraj ialah nama lelaki.

Welcome to Libya, my friends.

1 comment:

Rembo said...

hmmm...ok ok. gua faham.