Wednesday, April 23, 2008

Satu Seloka Mengarut Untuk Menghibur Hati

Gua nak cerita kisah orang kalah judi yang terus meracau serba tak menjadi. Tuan kalah bersabung ayam, si Jalak mati tangan tuannya luka. Lukanya pula dalam mana kan sembuh seminggu dua.

Mula-mula salahkan tubuh badan. Si tuan membawa Jalak turun ke medan sabung dengan tidak mandi wajib lagi. Maklumlah, orang bersabung ayam di pagi Jumaat, sementara menunggu matahari terpacak dan tok siak mengibas sejadah untuk berkumpul menahan air liur basi meleleh semasa pak imam membaca khutbah. Malam tadi si tuan sudah bersabung dulu. Kerana tidur meninggi hari si Jalak dibawa tanpa tuannya sempat mandi. Salahkan tubuh badan sendiri. Tuannya kata sial aku bawa si Jalak bersabung sedang aku belum mandi junub.

Tapi seraya tuannya berfikir, mana kan mungkin tak mandi junub si Jalak mati. Ini mesti badi si menantu. Semalam pulang mandikan orang mati. Entah apa syaitan yang dibawa kembali, Jalak yang bersabung, nyawanya juga terpaksa diberi. Celaka punya menantu.

Bahu ayahanda ditepuk menantu, ketika fikiran runsing dan buntu. Katanya gua boleh baca apa yang lu menungkan, wahai ayahanda itu kata orang sahaja janganlah termakan.

Ayahanda mengangguk mengiyakan sahaja, tahu dia bukan menantu yang punya angkara. Ini mesti musuh yang punya kerja. Sakit hati tengok Jalak yang terus menjadi raja. Entah najis babi dilempar, atau babi sendiri yang dibagi makan, agar Jalak tidak keruan, kalah bersabung terbaring di medan.

Tuan tahu Jalak banyak musuh, di dalam selimut atau pun yang selama ini hanya pandai merungut. Mesti mereka yang punya angkara, Jalak perwira kini jadi bahan ketawa.

Tiba-tiba tuan teringat, minggu sudah dia melepas penat. Jalak dibawa mengambil angin, ke tepi pantai di pohon beringin. Di kelompok manusia yang sedang naik marah, kuil mereka sedang dijarah.

Tahulah tuan apa sialnya. Jalak terkena sumpahan kuil, badan si Jalak sudah menggigil, kerana takut dengan “wail wail”. Aduhai tuan mendapat akal, tahulah mengapa Jalaknya tewas, akibat sumpahan mereka yang rumah ibadatnya dirampas.

Muncul semula si menantu bistari, cuba bersama mentua berkongsi simpati. Katanya ayahanda bukan itu sebabnya Jalak mati, tapi keris ayahanda yang memakan diri. Jalak tidak disembur jampi, keris pusaka warisan diri. Oh ya si tuan lupa, keris celaka tersimpan rapi. Kalau dulu diasap dan dipuji, tapi Jalak bersabung keris tidak berjampi. Celakalah keris itu!

Tapi tuan segera teringat, bini tercinta pernah mengamuk, Jalak berak tidak bertempat, dengan penyapu Jalak dihempuk. Kesian Jalak membawa diri, penyapu yang sial membantai diri, hina sungguh rasa dihati, lalu merajuk tidak berhenti, hingga tewas di gelanggang sendiri.

Tahulah tuan apa sebabnya. Selepas hampir 2 purnama Jalak pergi, rupanya penyapu penyebab misteri, Jalak tumbang memalukan diri. Betullah kata penglipur lara, penyapu itu sial barangnya, jangan diberi atau dipukul, nanti buruk menimpa diri.

Tukang cerita kembang hidung, habis sudah satu misteri, entah kan betul entah bohong, saja ketawa seorang diri. Ingin saja telinga tuan dibisikkan, gua ada satu lagi teori, jangan terkejut menuduh gua yang bukan-bukan, Cuma gua rasa Jalak dah tua sangat dan patut mati.

5 comments:

Kurie said...

hai...dah lama tak baca dendang duka lara cam nih..ni cerita pak kadok moden ker?...jadinya..kredit untuk tukang nujum yang pandai mengarang...nanti ada masa dan idea karang lagi yer..kalau saya tulis macam nih masa SPM dulu ada cam dapat A++ agaknya...hillariuos...

TooLBoX said...

Yg sebonar eh tuannyo tu elok yo dudok ontok2 kek topi gelanggang tido mengoghoh maso jalak bersabung..

Jalak pulak obes ponoh poghot makan dodak meghato-ghiti tompek dari BolehLand sampai ke Monggolia :)

manusia ganjil ikan yu said...

hahahaha.

cam jahanam

j or ji said...

lawak! haha..pandai betul mengarang!

kaki sentap said...

hi tuan punye blog, nak lari tajuk sket.

dengar citer saudara ni sangat mantap penguasaan bahasa arab. boleh tak saudara terjemahkan lagu albi nadak nyanyian fares? kalau boleh skali dengan tulisan arabnye.

thanx