Thursday, May 14, 2009

Mat Jang di Mahkamah Majistret

Ketika membuat hujah penutup, peguambela kepada Mat Jang, yang juga bertindak selaku jurubahasa sekaligus adalah diri gua sendiri dengan penuh bergaya memberitahu;

“Kita orang sekarang bukan mahu menyembah lu nak mintak suruh si Usamah nie tarik balik report. Gua peduli hapa sapa Usamah nie. Sekarang cuma gua nak tahu adakah dia bersedia nak tarik balik report polis atau tidak. Jika tidak, gua akan bawak Mat Jang pegi balai polis untuk buat report jugak”

“Lepas buat report gua mesti kena call kedutaan di Tripoli untuk hantar diorang punya pegawai ke sini dan kena follow-up pulak dengan langkah seterusnya. Kementerian Luar kena diberitahu dan kedutaan Libya di Kuala Lumpur juga perlu menjadi perantara”

“Lu pun kena ingat, tujuan tidak membuat report polis pada hari kejadian bukan kerana takut bersalah. Cuma kita orang tak tahu nak pergi balai polis mana. Lagi pun Mat Jang cuma luka sedikit pada jari dan diberi rawatan oleh Safety Officer yang kebetulan menyaksikan babak-babak penting kejadian. Jika kami ke hospital, sudah pasti hospital akan merujuk pula ke balai polis dan kami tahu kes ini akan berpanjangan. Tapi worst come to worst (apa cakap Melayunya ini?) kami sudah bersedia dengan segala bukti dan saksi. Kami ada lebih sepuluh orang saksi kepada 96% kejadian dan kami ada 3 orang saksi yang menyaksikan kejadian daripada awal sampai penutupnya”

Memang ada gaya Karpal Singh dah gua berhujah masa tu.

Dan kerana mendengar perkataan “safarah” yang bermaksud kedutaan, juga perkataan “wizarah khorijiyah” yang maknanya kementerian luar, mamat Arab yang poyo ini secara perlahan tarik kertas dan terus tandatangan. Mahu berdamai dan menarik semula laporan polis.

Gua yakin dia sudah tahu yang dia akan kantoi. Laporannya berbeza sama sekali dengan pengakuan puluhan saksi. Dan dia hanya mampu mengemukakan seorang saksi, yang datang pada minit-minit terakhir perlawanan dan ada dua rekod displin.

Penutupnya, Mat Jang dan Usamah cuma diberi amaran dan terpaksa menandatangani surat perjanjian berkelakuan baik, akibat kes pergaduhan yang berpunca akibat berebutkan gula untuk membuat teh “o” – sahaja.

11 comments:

silversarina said...

Bijak peguam/penterjemah kes ni, kes selesai Alhamdulillah...... kena letak balang gula yang besar dalam pantry supaya tak berlaku perebutan gula lagi :)

TOOLBOX said...

Frasa if it comes to the worst, if the worst comes to the worstmungkin bermaksud if things turn out as badly as possible or conceivable. Mungkin boleh tulis; Tapi sekiranya keadaan bertambah buntu (worst come to worst) kami sudah bersedia dengan segala bukti dan saksi.. wallahu a'lam

Gua raso cam ngajar pasal EPL kek peminat tegar MU lar pulak (baco cam ngajar itik beronang) heheh

Btw tahniah, mmg tak sesio lu poie sanun, bukan yo untok menambah joki, tapi boleh jadik jurubahaso, peguambelo, peguamcaro, buek bodah siasat, serbo-serobi lah.. kiro bertuah boto mama dapek hubby cam lu :) tapi bro, bil lu yang banyak tertunggak tu tak dapek do Matjang nak nolong bayar oleh sobab lu dah tolong dio.. kono lu seniri bayar :)

mama said...

alahai mat jang...
semoga terus bersabar hidup di rantauan..

maaf yer sampul surat yang ika kirim kan tu dah penuh dengan lukisan Batoul heheheh...

LuciusMaximus said...

hampeh, gula punya pasal pun bergaduh?

takkan republik arab sosialis libya tidak boleh sediakan gula?

kata sosialis?

hobenz said...

alo..bro, pe citer ni bro..gulo punyoi hal pun spai nak masuk majistret ko???aka sengkek botul arab ni yo..apo la nk jd arab ni patut la sonang sgt arab kek iraq tu kalah dgn amerika..apo la nasib umat islam terutama eh arab ni yo...

Awang Kapak said...

cilakak, gua ingat bergaduh sebab perempuan.

my world said...

aku bajet mesti mat jang ni ensem gilosshh..ore ganu kita...tp tak macho aa sbb layan mat arab bodosshh brebut gula...wahahaha...

Fauziah said...

ayoyo... gula punya kes kalu... chaitt...

Jorji said...

gaduh pasal gula dah teh jauh lebih mulia dari gaduh pasal pompuan.


british jadi penjajah yang kuat kerana teh.

Elbaritii said...

Hai, leboh aje? Kelab ko kalah ke?

hobenz said...

xkan MU kalah lu merajuk sekian lamo xber-update blog bro???...bwk2 la cooldown skit jgn ikutkan perasaan marah sgt eheheh...