Wednesday, August 05, 2009

Bagaimana Mahu Menjadi Seorang Interpreter Yang Diperintah Buang Negeri

Memanglah semasa mula berkenalan dengan bangsa Arab dulu, di Jordan, gua rasa pelik dengan kebodohan mereka. Banyak tentang Arab yang gua kenal hanya melalui pembacaan dan televisyen dan semuanya baik-baik belaka. Selebihnya melalui datuk dan nenek serta orang-orang kampong yang pulang dari Mekah. Kesimpulannya bangsa Arab pada gua hanyalah mereka yang berserban dan berjubah. Itu dulu.

Melihat kepada bangsa Arab di Jordan pula, dan melalui sembang-sembang pagi dan malam bersama bapak sedara gua selama 3 bulan tinggal serumah, gua tahu yang bangsa ini memang bermasalah. Memang pemalas dan kebodohan yang amat ketara. Ketika handphone masih satu device mewah, seorang pelajar di university telah datang ke kelas dengan membawa remote control televisyen, dan pretending that’s a mobile phone. Bukan sekali dua dan bukan hanya seorang.

Ketika melawat Petra, seorang kawan yang berkulit gelap, yang jika lu tengok dari sudut mana sekalipun adalah seorang manusia yang berkulit gelap, telah dipanggil sebagai lelaki Jepun oleh seorang bangsa Arab tempatan. Bukan sekali dua, bahkan kami sering dianggap sebagai bangsa China dan Jepun. Tapi itu dulu, gua berdoa bangsa Arab Jordan tidak lagi sebegitu malang.

Itu belum dikira dengan urusan di pejabat, urusan ketika mahu mendaftar subjek, urusan membuat visa dan sebagainya. Mereka lembap dan kadangkala kita seperti mahu menangis melihat kebodohan mereka. Gua tahu bukan semuanya lembap dan bukan semuanya bodoh kerana gua menadah tangan menuntut ilmu dengan mereka dan air liur mereka kerapkali kena muka gua ketika gua datang lambat dan terpaksa duduk barisan paling depan.

Kemudiannya gua tahu, bahawa selain bangsa Jordan, ada satu bangsa lain yang boleh dikategorikan teruk. Arab Saudi, yang gua kenal sebagai orang Mekah dan orang yang berjubah dan berserban itu sebenarnya begitu teruk peribadi mereka, begitu teruk cara bekerja mereka dan kebodohan mereka juga begitu melampau kerana majoritinya hidup dengan limpahan kemewahan. Walaupun bukan kesemuanya, tapi jika kita berbual dengan bangsa Arab lain berkaitan bangsa Saudi maka kita pasti akan mendengar carutan tentang bangsa Saudi.

Seterusnya barulah pulak gua berkenalan dengan bangsa Mesir, yang mengaku negara mereka adalah ibu kepada semua ketamadunan manusia. Gua setuju kerana ketamadunan yang bertapak di Mesir sejak ribuan tahun itu terlalu agung jika mahu dibandingkan dengan tamadun lain seluruh dunia ini. Namun kerana kebengapan menguruskan negara mungkin, Mesir yang tetap juga berbangsa Arab, adakalanya bertindak bagaikan langsung tidak pernah berkenalan dengan tamadun. Pelajar Malaysia yang seawal 30-an sudah ke Mesir dan jika mahu dikumpulkan segala cerita kebodohan bangsa Mesir darripada mereka, seratus jilid buku setebal kamus Al-Mawrid pun tidak mencukupi. Namun bukan kesemuanya kerana masih wujud di kalangan mereka yang baik-baik.

Gua kemudiannya berkenalan dengan bangsa Arab dari Teluk ketika menjadi pemandu pelancong. Perangai dan kebodohan mereka juga tidak banyak bezanya dengan bangsa Arab lain. Itu sebab kerajaan BolehLand suka dengan kebanjiran pelancong Arab sebab mereka semuanya bodoh dan senang untuk kena gulai. Naik teksi dari Puduraya pergi ke Bukit Bintang pun boleh kena tambang RM50, sapa yang tak mahu.

Tapi klimaks kepada perkenalan gua dengan bangsa Arab ini akhirnya mempertemukan gua dengan satu bangsa yang paling bodoh sekali, paling bengap, paling pemalas dan paling kuat menipu. Bangsa Libya yang gambaran mudahnya ialah Muammar Ghaddafi, gua sangkakan tidaklah seteruk Mesir atau pun seperti Saudi. Tetapi kerana mungkin terlalu lama hidup di dalam tempurung besi ciptaan pemimpian socialist palsu, maka setelah bertemu dengan bangsa asing, mereka jadi tidak keruan.

Bangsa Libya dan negara Libya bukanlah negara socialist yang tulin. Jika gua mampu berbicara dengan Karl Marx, gua yakin orang tua itu akan menangis terisak-isak mendengar hikayat kebodohan bangsa yang kononnya daripada sebuah negara socialist ini. Kuat menipu kerana mereka sebenarnya bertuhankan wang dan syarikat-syarikat asing yang masuk ke Libya sudi menghulurkan leher mereka untuk disembelih. Kuat menipu kerana kebanyakan mereka adalah saki baki rangkaian mafia Italy yang bertapak di sini sejak awal 70-an. Pemalas bekerja kerana mereka,bangsa Arab ini, walaupun tidak kaya,mereka berfikir yang mereka adalah bangsa terbaik. Bodoh, kerana budaya hidup mereka yang kebanyakannya mengongkong mereka daripada berkenalan dengan budaya luar. Minggu lepas ketika makan malam di sebuah rumah warga tempatan, anaknya yang berusia 15 tahun bertanya kepada gua adakah di Malaysia terdapat kapal terbang.

Jadi apa yang berlaku kepada gua minggu ini, adalah satu kemuncak kepada ekspresi gua tentang perkara-perkara di atas. Gua sudah terlalu geram dan gua sudah terlalu benci. Dalam waktu terdekat atau kemudiannya, jika kita memendam sesuatu yang membuku dengan kemarahan dalam hati, kita tahu kita terpaksa meluahkannya juga. Walaupun ada yang kata gua kurang sabar dan tidak pandai mengawal kemarahan tetapi mengapa ketika tidak bekerja dan berurusan dengan bangsa Arab gua boleh mengawal perasaan? Ini bukan pengakhiran kewujudan gua di Libya kerana gua masih akan terus kekal di sini.

Boss gua kasitau, mengalah pada waktu ini bukan bermakna kita berada pada pihak yang salah dan kalah tetapi kita merancang strategi yang lebih rapi untuk berundur seketika sebelum kembali menyerang. Apa-apa sahaja janji gua masih bekerja.

1 comment:

MaWaisZ said...

sama la ape yang jadi kat mesir,bila EGO dah naik kepala,mula nak belagak sombong,cakap diorang lebih modern,memang arab2 suma cam tuh,kalu social, melebih drpd orang putih lagi.
tapi yang respect nya budak2 yang ngaji agama, kalo baek tuh, memang baek sungguh.