Monday, March 05, 2007

Menginjak Usia 30 Tahun

Sebenarnya gua dah menulis tentang ini sejak 6th Februari lagi tetapi entah kenapa, sifat orang Melayu yang masih lagi gua miliki ialah suka menangguhkan kerja dan akhirnya setelah hampir sebulan barulah ia dapat untuk disiapkan. Gua mahu bercerita tentang usia 30 tahun. 6th Februari 2007 gua menyambut ulangtahun yang ke-30. Bermakna gua sudah berusia 30 tahun sekarang. 30 tahun selepas gua dilahirkan. 30 tahun menghirup udara segar kurniaan Tuhan. Syukur.

30 tahun yang punyai pelbagai peristiwa. Gua sudah melalui 10950 hari dalam hidup ini, atau 262800 jam atau pun 15768000 minit yang penuh dengan warna yang pelbagai. Juga rasa yang pelbagai. Kalau mahu menyentuh statistic, gua akan menyiapkan satu artikel yang sangat Panjang di sini. Gua sudah berada di tempat yang pelbagai. Gua sudah bertemu dengan orang yang pelbagai. Gua sudah menaiki kereta yang pelbagai. Gua sudah bertemu dengan matawang yang pelbagai, berada di dalam cuaca yang pelbagai dan macam-macam “pelbagai” yang lain. Menarik sungguh kehidupan ini.

Gua sudah berada di 3 benua dalam usia 30 tahun. Gua sudah mempunyai karier. Gua pernah kena tipu dan pernah juga menipu. Tetapi sehingga usia 30 tahun gua masih belum pernah menghisap rokok. Gua tidak pernah melakukan jenayah dan gua memang bersih. Gua harap ia akan terus kekal sehingga ke akhir hayat. Gua telah berkahwin dan punyai 2 orang anak. Gua sudah bermain bolasepak, sukan yang paling gua minat, bersama dengan ratusan orang, dalam ratusan atau mungkin ribuan perlawanan dan menjaringkan ratusan gol sama ada rasmi atau tidak dan mengecap pelbagai kejayaan. Tetapi selepas 30 tahun, gua seperti tidak akan bermain bolasepak lagi. Itu sesuatu yang perlu difikirkan semula.

Kita sememangnya tidak akan tahu apa yang akan berlaku dalam hidup ini. Sebab itu pepatah Inggeris ada menyebut, hidup ini macam sebuah kotak yang dipenuhi coklat, anda tidak akan tahu coklat yang mana yang anda akan dapat. Satu ketika dahulu, sekitar tahun 1986, gua terjumpa buku Sejarah Melayu tulisan Tun Sri Lanang. Melalui buku itu gua mengenali nama Muar. Selepas itu Semasa di Tingkatan Satu, gua bertemu sekali lagi dengan nama Muar. Ia dikaitkan dengan Jalan Penarikan yang menghubungkan Sungai Serting di Negeri Sembilan. Gua pernah sampai ke Johor pada pilihanraya kecil Tambatan satu ketika dahulu bersama dengan datuk dan nenek gua. Tapi Muar adalah satu nama yang asing.

Pusingan hidup akhirnya membawa gua memasukkan tangan gua ke dalam kotak coklat dan apa yang gua dapat. Coklat yang bertulis Muar. Gua akhirnya bertemu dengan isteri gua yang berasal dari Muar, berkahwin dan salah seorang anak gua dilahirkan di Muar. Kini daerah itu bukan lagi satu nama asing bagi gua. Begitu juga dengan “King Hussein of Jordan”. Semasa kecil, gua sering bertemu dengan nama ini di akhbar. Gua juga sering mendengar nama ini disebut di televisyen. Ia sama masyhur seperti nama “King Faisal” atau “King Fahd” yang sering gua dengar bukan sahaja dari media, tetapi dari kalangan mereka yang baru pulang mengerjakan haji di Mekah. Entah kenapa satu hari gua memasukkan tangan ke dalam kotak coklat tadi dan gua memegang sebiji coklat yang bertulis “Jordan”. Nama ini muncul ketika gua sedang sesat. Gua sedang sesat di dalam cahaya neon Kuala Lumpur. Gua bertemu dengan nama ini ketika gua merasakan yang gua tidak lagi mempunyai sebarang halatuju dalam hidup ini. Gua pun tidak pernah bermimpi yang gua akan berkenalan dengan lebih rapat dengannya. Akhirnya gua terpaksa hidup di sana. Gua bertemu dengan isteri gua di sana. Dan kerana nama ini juga gua berada di tempat gua menulis sekarang ini.

Jordan sememangnya membawa satu makna yang sangat besar dalam hidup gua selama 30 tahun ini. Ia membuka minda gua bahawa dunia ini bukan sekadar Jelebu dan Kuala Lumpur sahaja. Ia lebih luas daripada itu. Ia mempunyai pelbagai warna yang lain. Ia mempunyai pelbagai rekabentuk dan bau. Sungguh indah. Tetapi warna kehidupan yang pelbagai itu bukan menjamin satu keindahan. Ada juga yang pahit dan bukan semua manis. Dalam usia 30 tahun ini, saat yang paling pahit dan menyedihkan bagi gua ialah ketika abah yang gua sayang meninggal dunia pada 3 April 2002. Gua tidak akan lupakan saat itu. Dan bertemu dengan isteri gua pula ialah saat yang paling manis yang akan kekal dalam ingatan. Kehidupan di Jordan pula adalah sebahagian dari warna meriah yang pernah gua saksikan. Jordan menjadi pintu yang membawa gua ke pelbagai tempat yang selama ini hanya gua dengar atau baca sahaja. Ia menjadi pintu untuk gua ke Mekah, Mesir, German, Turki, Czech Republic, Austria, Lebanon, UAE, Syria dan macam-macam lagi.

Entah lah, ada ketikanya idea untuk menulis akan turun macam hujan musim sejuk di Mafraq dan jika tidak kena masa ia seperti air hujan yang anda lihat dalam filem Sembilu, sekejap lebat sekejap reda. Ikut tekanan air dari pili bomba dan juga anggota bomba itu sendiri. Sekarang ni gua rasa macam tekanan air semakin rendah. Tajuk yang sebenarnya menarik, terlalu menarik untuk gua kupas ini akhirnya macam berada di awangan. Nanti gua sambung lagi. Ciao.

No comments: