Friday, September 07, 2007

Gua Seorang Rakyat Marhaen Yang Hanya Tahu Kritik

Seumur hidup gua, belanjawan atau pun yang kini dikenali sebagai bajet, atau namakan apa sahaja, tidak pernah memberikan sebarang rangsangan mahu pun menyentuh kalbu gua. Tidak pernah. Sejak kecil belanjawan itu bagi gua hanyalah satu rancangan membosankan sebab setiap kali belanjawan dibentangkan, pelbagai rancangan menarik seperti Maero Attack, Oshin, Ultraman, Chips, BJ and The Bear dan yang sewaktu dengannya terpaksa dibatalkan. Gua benci dengan pembentangan belanjawan.

Apa yang gua ingat, setiap kali belanjawan dibentangkan, Mamak Bendahara a.k.a Perdana Menteri akan membaca tidak henti-henti, macam tak tahu penat. Kadangkala gua dengar sampai tersasul. Dalam akhbar pula, pada hari belanjawan dibentangkan, mesti ada gambar Memanda Perdana Menteri memasukkan buku yang bakal dibaca itu ke dalam beg. Esoknya pula mesti ada gambar beliau sedang memegang buku yang sama, kali ini menuju ke Parlimen pula. Itu klise.

Apa yang gua ingat juga, selepas belanjawan dibentangkan, esoknya mak gua akan suruh gua gunting suratkhabar. Bukan ambil gambar Mamak Bendahara tetapi gunting senarai harga baru rokok dan tembakau. Kemudian tampal di kaunter kedai runcit mak gua. Kasi tinggi sikit supaya semua orang nampak. Kertas yang gua tampal itu akan terus usang di situ sampailah belanjawan yang akan datang.

Apa yang gua tahu, hanya dua perkara sahaja yang orang ramai ambil peduli setiap kali belanjawan dibentangkan. Pertama, orang kerja gomen menantikan bonus atau kenaikan gaji. Kedua, berapa banyak pula harga rokok akan naik. Itu adalah perspektif bagi orang-orang Kampung Chenor, Jelebu Negeri Sembilan.

Oleh sebab itu, untuk petang ini juga, apa yang dibebelkan, yang ditersasulkan, yang diterbelitkan lidahnya kerana mengantuk, penat dan haus, apa yang dicarutkan yang baru aje berakhir, tidak langsung mendapat tempat di hati gua. Seorang rakyat marhaen yang hanya tahu mengkritik dan menghina tapi tak pandai menghargai. Itu SMS seorang kawan kepada gua malam 31 Ogos lepas. Betul memang hanya itu sahaja yang gua tahu.

Oleh sebab itu, petang ini juga segala angka-angka yang dicarutkan tadi tidak membawa makna kepada gua, seorang rakyat marhaen yang hanya tahu mengkritik. Sekejap angka itu singgah di kepala gua dan ia terus hilang. Sabah dan Sarawak masing-masing dapat 4 billion untuk pembangunan. Gua rasa macam dah pernah dengar tentang itu, 10 tahun lepas. Oh tidak, tiap tiap tahun sejak gua pandai tengok tv mungkin. Tapi 2 negeri itu masih juga tidak membangun. Penipu.

Sebagai seorang marhaen yang hanya tahu mengkritik, angka tadi juga tidak membawa sebarang kesan kepada hidup gua, hidup Makcik Nah di Kampung Chenor, hidup Ali Nayan dan keluarganya di Baling atau pun Mek Som dan suaminya yang baru aje beberapa bulan lepas diserang buaya ketika mengambil wuduk di Sungai Kelantan. Cakaplah apa sahaja angka, bon untuk warga emas, meningkatkan taraf hidup penduduk luar bandar, pembangunan sekolah, hospital, bajet mesra rakyat, penuh kejutan dan macam-macam lagi ia hanya kata-kata kosong.

Kalau babi yang diternak di Alor Gajah itu pandai bercakap dan membaca, gua boleh suruh babi-babi itu sahaja membentangkan bajet. Sebab ia hanya angka. Nombor. Gua, Makcik Nah, Mek Som dan Ali Nayan tidak melihat dan tidak akan melihat duit-duit tersebut. Tahun depan nombor-nombor yang hampir sama akan disebut semula. Bangga dengan yuran sekolah yang dihapuskan termasuk yuran peperiksaan? Oi! Negara Cuba yang hanya menjual tebu, cerut dan pelancongan itu sudah lama memberikan pendidikan percuma untuk rakyatnya. Bahkan menaja pendidikan dalam bidang perubatan untuk rakyat asing. Sejak dulu lagi. Sejak 1959 lagi. Sampai sekarang. Lu nak bagi buku teks percuma pun tak boleh. Aduhai lu nak cakap gua ni muka subsidi. Semua nak percuma?

Mari sini gua cakap. Semua itu perkhidmatan. Pendidikan, kesihatan dan pengangkutan adalah kemudahan yang wajib disediakan kerajaan kepada rakyatnya, bukan diswastakan kepada anak menantu ipar duai. Wajib. Buku teks hanya memerlukan RM90 juta untuk membolehkan semua budak-budak sekolah menikmatinya secara percuma. Lu belanja untuk bunga api pada malam 31 Ogos sebanyak RM50 juta. Bulan kemerdekaan dari 15 Ogos hingga 15 September menelan belanja RM753.6 juta. Itu duit beli bendera, topi, t-shirt dan sebagainya. Ini penjahat dari KekkWa yang cakap bukan gua saja bubuh. Pegi check dengan mereka, ofisnya di Bangunan TH Perdana sebelah Maju Junction.

Jadi apa yang boleh dibanggakan? Angka yang besar kemudian ada “beruk” menepuk meja Parlimen? Bergembira, Pegi mampuslah wahai rakyat-rakyat marhaen yang hanya tahu mengkritik. Mereka itu bergembira menepuk meja sebab mereka tahu poket mereka akan terus tebal dan tebal. Generasi mereka tidak akan miskin. Pembangunan hanya satu penipuan kerajaan kepada rakyat. Kenapa setiap kali bercakap tentang pembangunan dan kemajuan Malaysia, kita disajikan dengan gambar KLCC, KL Tower dan LRT Putra? Kenapa tidak paparkan kepada rakyat Istana Negara yang sudah melebihi kos RM400 juta itu dan tunjukkan pula gambar rumah Mek Som yang suaminya diserang buaya ketika mahu mengambil wuduk di Sungai Kelantan? Gua hanya rakyat marhaen yang tahu mengkritik. Dan sekarang Najib pula sedang bercakap di TV3. Penipu!

8 comments:

azrul angkasawan said...

kalau tak ada yang mengkritik, syok sendiri lah mereka. sedangkan ada yang mengkritik pun mereka tetap syok sendiri.

naim said...

terima kaseh bro.aku rasa puas hati

Ijoy said...

Hehehe. Betul tu. Aku sebenonye dah jadik muak, jelik, busan nak nulis pasal politik ni lagi dah. Buat serabut. Keadaan tetap akan mcm tu. Might as well just play the game. Hahaha

hazimin said...

gua ziarah blog lu.. selamat..

aku ensem said...

bajet kali ni tkder bonus...wawwawawa

nenek ko said...

Penduduk Melayu dipuji rujuk isu babi pada umno untuk diselesaikan
Sep 5, 07 7:15pm

Ahli Parlimen Jasin, Datuk Mohd Said Yusof memuji penduduk Melayu yang tinggal di sekitar kawasan Bukit Beruang, Paya Mengkuang dan Man Lok di Alor Gajah Melaka kerana tidak mengadakan tunjuk perasaan berhubung pencemaran akibat ternakan babi di kawasan tersebut, tetapi merujuk kepada Umno untuk mencari jalan penyelesaian.

Lucius Maximus said...

lu memang rakyat marhaen yang tidak menghargai jasa perjuangan UMNO dan BN dalam memajukan negara :)

babazahra' said...

lepas ini gua akan tulis pasal jasa UMNO dan BN menyekolahkan gua selama ini muahahaha