Wednesday, November 14, 2007

Jordan, Raja Hussein dan Secebis Nota Fantasi

Lama tidak bernostalgia tentang Jordan. Tempat jatuh main skateboard lagi dikenang, inikan pulak tempat bermain macam-macam permainan.

Hari ini, Jordan menyambut ulangtahun kelahiran King Hussein a.k.a Malik Hussein. Sememangnya kalendar sudah ditandakan, hari lahir Malik Hussein akan dijadikan satu tarikh rasmi dalam kalendar negara. Begitu juga dengan kematiannnya, pada 7th February 1999, maka setiap tahun 2 hari akan dikhususkan untuk Malik Hussein, 14th November dan juga 7th February.

Gua masih ingat dengan hari kematiannya, lebih daripada ingatan gua kepada mana-mana peristiwa bersejarah di BolehLand. Sehari selepas hari lahir gua yang ke-22, Malik Hussein meninggal dunia setelah menderita selama hampir 1 setengah tahun, akibat kanser.

Hari itu, hujan turun dengan sederhana, musim sejuk, awal February. Gua lihat televisyen sudah memperdengarkan bacaan Al Quran. Gua tidak begitu terperanjat, kerana malam sebelumnya gua telah ke Amman dan melalui jalan ke lapangan terbang. Gua dapat melihat ramai yang berkumpul di depan hospital Malik Hussein dirawat. Ramai yang mengatakan, doktor sudah agak putus harapan untuk menyelamatkan raja itu. Jadi kematiannya pagi itu bukanlah sesuatu yang memeranjatkan.

Hujan renyai-renyai, 3 pasangan pengantin Melayu mengadakan kenduri, Arab yang marah dengan majlis keramaian itu kerana tidak menghormati kematian raja mereka, barisan rakyat di sepanjang jalan di Amman, ratapan rakyat jelata dan tangisan Raiyah yang boleh tahan cantiknya, semua itu akan terus gua ingat.

Satu kerugian kerana teknologi kamera digital sangat asing ketika itu. Gua pernah melihat dari dekat, Malik Hussein menaiki kereta dan duduk di atas bumbung, kakinya di dalam melalui ruang sunroof. Kereta bergerak sangat perlahan di sepanjang jalan utama di Mafraq. Rakyat dengan agresif menghampiri kereta untuk melontar nota-nota kecil yang penuh dengan pelbagai permintaan, dan harapan. Serta bersalaman sambil ditepis oleh para pengawal yang turut berlari mengiringi kereta.

Bagaimana jika gua turut sama menulis sedikit nota ketika itu, sedikit harapan, dan Hussein terus hidup hingga ke hari ini? Tuanku, berikan Raiyah itu kepadaku! Punktlich.

3 comments:

Anonymous said...

Time subjek alam & manusia gua selalu tido.. Jordan tu kat Kuala Kelawang jugak ke? muahahaha..

gayour said...

apasal kau tak tulis nota tu jang oii? iskh! melopeh kau jang! melopehhhh!

The.Libyaman said...

bro,
kt kuala klawang ada jual berus gigi Jordan aje.

bro gayour,
kalu tulih x dapek dah den nak balik jolobu