Sunday, November 18, 2007

Muqaddimah untuk Siri Berdialog Dengan Anjing

Gua sedang mengusahakan sesuatu. Merancang sesuatu. Idea yang muncul secara tiba-tiba, semasa sedang berusaha melelapkan mata. Ketika isteri tiada di sisi dan mengambil peranan sebagai ibu selama 4 hari, menidurkan Az-Zahra' dan Al-Batoul.
Gua akan menulis Siri Berdialog Dengan Anjing, satu demi satu sehingga ia lengkap menjadi sebuah buku, selagi ada anjing yang sudi berdialog dengan gua. Dialog yang akan berinspirasi daripada akhbar dan televisyen. Dialog yang ringkas, gaya perbualan seorang manusia dan binatang. Akal yang berbeza sudah pasti.
Mengapa anjing? Kerana gua pernah mendengar pada satu masa dan ketika, tidak lama dahulu seorang manusia memanggil seorang manusia lain sebagai anjing. Ia menyebabkan gua terpaksa bertenang sambil mengurut dada, berdoa agar gua tidak marah, berdoa agar gua tidak hilang kewarasan dan berdoa semoga gua tidak diserang sebarang penyakit yang boleh membawa kematian segera.
Jangan cerita dengan gua mengenai agama. Gua tahu dalam Al Hujarat ayat 11 Allah swt sudah menerangkan mengenai celaan dan penghinaan seperti ini. Gua sudah hafal dan tahu isi kandungan ayat itu sejak berusia 16 tahun lagi.
Anjing di sini hanya satu simbolik. Ia berisi dengan sedikit kemarahan, sedikit kebencian dan bakinya kebosanan dengan segala macam penipuan dan pembohongan. Ia hanya simbolik, kerana gua tahu, anjing juga turut disebut di dalam Al Quran sebagai teman untuk pemuda Al Kahfi bahkan dewasa ini anjing yang dilatih dengan baik, sememangnya mampu bertindak lebih genius daripada seorang manusia.

2 comments:

PoKoK BeSaR KuALa KangSAr said...

lu tere la brother. gua angkat lu satu kali!

Yusmir Yusop said...

Anjing metafora yg bagus.Anjing kan dgr ckp Tuan.Macam anjing dengan bayang-bayang.Teringat aku cikgu Shahnon Ahmad.Buku Shit tu.Tapi anjing ok skit kot.