Wednesday, May 14, 2008

Sebutir Peluru dan Sebaldi Air

November 1995,

Dua bulan selepas menetap di Jordan dan berkenalan dengan saluran Israel 2. Gua sedang lepak di ruang tamu rumah bawah tanah di Irbid. Dengan Syah, seorang lagi manusia punk tanpa mazhab yang pernah muncul dalam hidup gua (di mana kau sekarang, comrade?). Kami berdua, sebab semua orang yang berduit keluar makan. Kami "berpuasa".

"Lu tak bosan ke tengok Yahudi nie sembahyang?" Syah yang start dulu selepas hampir 10 minutes kitorang menonton secara senyap.

"Dah lu layan gak wa tengok aje lah. Diorang pun sedih, Rabin mati. Kena sembahyang lama sikit" gua jawab sambil kunyah kuaci murah kaler hitam. Keras dan kecil.

"Bosan gile gua. Dah seminggu Israel 2 sembahyang. Wa nak layan movie pun x dapat" Syah marah lagi.

"Celaka punya Amir. Sebab dia kita x dapat layan movie kan" gua mengiyakan.

"Bodoh Arab nie. Sorang hantar sebiji peluru aje tembak Zionis ni, mesti diorang kalah punya"

Wa tengok Syah macam bersemangat pulak. Tak tentu pasal yang puncanya tak dapat menonton movie, Syah mengeluarkan satu idea yang gua rasa bernas.

Mengapa Gamal Abdul Nasser tidak hidup untuk mendengar idea lu.

May 2008,

Blog Faisal Tehrani, "Jika kaum muslimin bersatu dan masing-masing dari mereka menyimbah sebaldi air pada Israel, maka Israel akan hanyut; namun masih saja mereka tak berdaya di hadapannya." (Khutbah Imam Khomeini, 16 Ogos 1979).

Celaka punya Syah, lu tiru idea Imam Khomeini lah. Gua cerita Amir yang bunuh Rabin lu pegi marah Arab plak. (mana lu sekarang, comrade?)

"Syah, kita solidariti demi Palestine selepas 60 tahun Nakbah. Atau kerana kita suka menonton movie tanpa tapisan di Israel 2?"

No comments: