Friday, June 27, 2008

Macam Nak Muntah Gua Tengok si Najib Sepak Bola!

Gua pernah tulis dulu, kalau mahu jadik Ahli Parlimen kena masuk ujian IQ dulu. Bukan apa, gua mahu MP seperti Seri Gading, Kinabatangan, Jerai dan Said ke hapa ntah yang tutup satu mata tu, tidak dilihat bodoh di dalam Parlimen, walaupun ramai yang maklum diorang bukanlah pandai mana sangat.

Itu cerita Parlimen yang lepas. Cerita selepas Said hapa ntah tutup satu mata kata Po Kuan bocor tiap-tiap bulan, tapi ini kali cerita Parlimen baru pulak. Said hapa ntah tutup satu mata tu sekarang mungkin sedang tolak kayu balak kat Kuala Sungai Linggi, cuma tinggal kawan-kawannya lagi yang tak reti nak jadik pandai sikit kat dalam Parlimen.

Tapi tiba-tiba, gua tengok Said hapa ntah tutup satu mata tu dah dapat pengganti pulak dalam Parlimen. Jadik bukan nak jadik Ahli Parlimen sahaja yang perlu ujian IQ, menteri pun apalah lagi. Kalau IQ rendah, nanti mula merapu macam orang sakit otak pulak. Sijil x payah tunjuk beb, kat Ampang pun ada jual. Setakat nak Phd pun bersepah.

Dato’ Nazri Aziz. Dia perlu menjalani ujian IQ. Atau mungkin ujian mental, bagi menentukan kewarasan kepala hotaknya. Sebagai menteri yang menjaga Parlimen, wa tahu dia memang yang paling banyak bunyi. Jadik bila makin banyak bunyi, dah jadik makin bodoh plak.

Masa kecik-kecik dulu, wa selalu tengok berita. Ada orang letak batu-bata seketul. Letak simen sikit dulu kemudian lekatkan batu-bata kat tengah. Majlis perasmian apa kejadahnya entah, perletakan batu asas kalau tak silap gua. Hari-hari beb. Hari-hari Dato’ Nazri wei, paling banyak sekali dalam rancangan ”Peristiwa” jam 6 petang kat RTM. Itu dulu, awal 80-an.

Sebab kecik-kecik lagi wa dah jadik rebel, wa selalu cakap dengan mak gua, ”setakat letak seketul batu-bata tu, wa pun boleh buat mak, tak payah suruh Dato’ Rais pun”. Atau pun ”apasal diorang letak seketul aje batu-bata tu, baik siapkan terus aje bangunan nya”. Itu ayat gua masa umur 5-6 tahun kot. Banyak tengok tv.

Mak gua akan cakap ”Aaalaaahhh orang tu buat syarat aje. Nak rasmi kan. Letak batu asas”

Lagi gua bengang bila lepas tu muncul plak idea majlis pecah tanah. Menteri-menteri yang tangan tak pernah pegang cangkul ni, disuruhnya bawa ”trektar” atau pun ”bedozar”. Maka ada lah pulak sorang macai yang berdiri kat sebelah, tunjukkan pada menteri tu, tarik gear ni, jangan tarik tu, kang kita tergali lubang kubur Dato’ plak.

Seciput aje tanah yang kena korek pun. Buat timbus menteri tu pun x boleh. Masuk dalam pasu bunga mak gua boleh lah kot. Hah! Itu pun mak gua cakap ”Aaalaaahhh orang tu buat syarat aje. Nak rasmi kan. Majlis pecah tanah”

Kalau wa cerita macam nie dengan Dato’ Nazri agak-agak dia boleh paham tak? Atau memang dia bengap tak boleh langsung paham benda-benda simbolik nie.

Okay lah Dato’ Nazri. Mat rempit pergi terjun payung kat kutub utara ke selatan gua pun tak pasti, apasal diorang tak terjun hari-hari, kasi tunjuk lagi hero? Atau pun pesal diorang tak lepas sana terus, boleh rempit hari-hari mana ada road block polis atau pun JPJ.

Dan ada satu peristiwa lagi kelakar ye, Najib Razak tendang bola. Wa pun tak ingat lah game apa kejadahnya tapi yang penting bukan MU lah yang main sebab gua tak nampak pun muka Ryan Giggs masa tu. Cuma yang gua perasan, dia sepak bola sekali aje. Pastu keluar. Orang semua tepuk tangan. Pastu baru diorang start main.

Apasal plak Najib Razak tak main sekali? Maksud gua main bolasepak lah? Perut besar bukan alasan beb. Duit isi dalam perut mana berat pun, lain lah macam gua, isi kambing dengan ayam. Bergerak juga dacing timbang.

Apasal dia tendang sekali aje bola tu? Bukan dia aje, Sultan Pahang pun banyak kali gua tengok dia tendang bola. Apasal masa tu lu diam tak mahu cakap ”alahai tendang bola pun macam budak-budak, kalau betul-betul terus main lah 90 minit”. Main bolasepak lah. Jangan main futsal.

So, sekali lagi rasanya, ujian IQ perlu untuk dibuat. Dijalankan ke atas para menteri pulak. Khususnya Dato’ Nazri Aziz lah, dalam tempoh terdekat ni. Itu cuma wa bagi satu contoh. Kalau gua list plak pasal dia tak mahu kasi wartawan lepak kat lobi, Hospital Putrajaya terpaksa keluar reference letter plak untuk dia wajib buat medical check up.

Rilek lah Dato’ Nazri, mana ada kafe Parlimen jual Sheharazad atau pun Amstel. Press confirm tak dapat gambar tu punya. Kalau kat kafe Parlimen lah!

2 comments:

Anonymous said...

Lu je la yg nak muntah, pening2 and migrain bro.

Lu cuba tengok keliling lu baik2. Bukak dua2 mata. Jgn tutup sebelah macam si anu tu. Si anu tu mata dia memang satu. Dia OKU dari lahir. Orang semua happy bro. Serious! Tepuk tangan sampai lebam bro. Siap bunyi lagi, "YB punya swing lagi cun dari Giggs YB!!! Sumpah!!! Tak tipu".

Bukan setakat tendang ala-Giggs or potong riben ala Tiger Woods, nak pecah tanah pun memang bila lu tengok rupa yg menepuk2, memang la mcm c*laka je. Nak masyuk bro. MASYUK!!! Projek!! Lu kena paham. Lu sekolah mana dulu ni? ;)

Anyway, gituler gamaknyer kita dgn pemimpin. Pemimpin can do no wrong. But wait!That was pre 8 March 2008. Sekarang kita nampak dah sikit2 pemimpin mana yg tarbus dan mana yg kira ok. Yang sebelah mata je berfungsi. Yg asal lawyer tapi merapu lepas jadi Menteri. Banyak la lagi contoh2 yg menjijik lagi menjijikkan. Cuma alkisahnya Imam Besar adHad-adaHari macam kira ala2 buta dan bangang tak nampak mana yg bangang dan mana yg kuat jilat. Janji dia nampak cam sokong je, kira dia orang kuat la..

BTW kita kena berjimat cermat. Itu Imam kat Masjid Negara dan Bukit Aman cakap minggu lepas. KERAjaan dah takde duit nak subsidi. Gua orang tak pandai. Concern gua cuma mana nak korek duit bayor nasi campur yg dah bertambah mahal ni.

Tapi tetiba lak ada 30 billion nak curah dalam RMK9 ni mana datang ni? Korek mana? Projek mana lak nak tabur?

Gua orang kampung bro. Concern gua cuma camana lak petai ni 2 papan dah jadi 5 hinggit!!!!!

TOOLBOX said...

Teringat gua masa Lee Kim Sai rasmikan hasil naiktaraf Hospital Daerah Segamat yg lama di Jalan Muar sekitar tahun 90'an. Masa ronda2 lawatan keliling hospital dia tanya kpd Pengarah sambil menuding jari arah tandas yg bercat baru di blkg sebuah wad sambil tanya "Itu Wad apa?"