Thursday, June 05, 2008

Mekanisme kepala hotak!

“This is not an attempt to be popular” F**k Lah cakap dalam berita malam tadi.

Wife gua cakap, F**k Lah saja nak carik alasan mau letak jawatan. Kira kalau dia resign lepas ni bukan sebab kepimpinan dia lemah atau pun Firaun membebel tak sudah-sudah. Atau bukan sebab orang UMNO sendiri benci beliau. Dan menantunya sekali.

Kali ini jika F**k Lah resign, ialah kerana tekanan rakyat akibat tindakannya meletakkan jawatan. Itu persepsi wife gua, yang juga bukan ahli politik atau pun ahli mana-mana parti politik. Macam gua jugak. Hanya rakyat marhaen yang pandai kritik sahaja.

F**k Lah kata ini adalah satu mekanisme baru untuk mengurangkan beban subsidi kerajaan kepada rakyat. Bagaimana pula dengan beban rakyat di atas batu jemala dan bermacam-macam batu lagi di tubuh badan mereka?

Selepas huru-hara semalam, oh ya! Gua rasa laporan polis perlu dibuat kerana kenyataan secara mengejut mengenai kenaikan harga minyak itu menyebabkan seluruh negara menjadi huru hara. Pekan Kuala Klawang di Jelebu yang hanya ada 4 stesen minyak itu telah diserbu hinggakan kesesakan lalulintas terjadi. Di Semenyih pula, polis terpaksa berkawal di 2 buah stesen minyak yang telah awal-awal lagi menghentikan operasinya kerana mahu mengaut keuntungan jualan harga baru. F**k Lah patut ditahan di bawah ISA kerana menimbulkan huru hara.

Baiklah, selepas huru hara semalam, harga barangan keperluan juga akan menyaksikan peningkatan. Makanan dan sebagainya akan menyaksikan peningkatan yang “mencanak”. Jadi bagaimana bebanan itu akan ditanggung oleh rakyat?

F**k Lah mengatakan minyak kita masih lagi murah berbanding negara ASEAN lain yang tidak mengeluarkan minyak. Oi orang UMNO, negara ASEAN lain yang tidak mengeluarkan minyak. Ingat, Brunei mempunyai satu keistimewaan lain.

Bagaimana dengan Venezuela? Atau pun Iran? Ah sinonimnya 2 buah negara ini selain menjadi pengeluar minyak utama dunia dan kemudian menjual minyak kepada rakyatnya dengan harga yang murah, juga terkenal dengan wanita-wanitanya yang jelita. Ya! Wanita Iran dan Venezuela.

Baiklah berbalik kepada 2 negara ini, mengapa mereka selaku pengeluar minyak boleh menjual minyak dengan harga yang murah? Sebab mereka jual minyak mengikut harga pasaran dunia, dapat untung berbilion-bilion, yang dikategorikan sebagai wang rakyat, disalurkan semula untuk rakyat. Dan mungkin juga kerana Chavez dan Ahmedinajad bukan seorang yang korup, boros serta tamak. Ah! Romantisnya gabungan Chavez dan Ahmedinajad.

Katakanlah kerajaan tidak mahu memberikan subsidi kepada rakyat dalam pembelian bahan bakar ini, mengapa tidak salurkan sahaja keuntungan petroleum itu untuk menjadikan pengangkutan awam kita berkelas dunia? Sekarang sudah terlewat lah. Oh ya! Ini semua juga berpunca daripada najis-najis yang ditinggalkan Firaun.

Memperbaiki pengangkutan awam, menjadikannya lebih efisyen, murah dan berkualiti. Maka rakyat akan berbondong menggunakannya. Ini tidak, rakyat disuruh mengubah gaya hidup ketika masing-masing mempunyai sebiji, dua biji, atau pun lebih berbiji-biji kereta. Dan motosikal.

Adakah kita sanggup untuk menggunakan pengangkutan awam ke tempat kerja? Pada hari ini? Jika tidak terdesak? Dengan keadaan mutu pengangkutan awam hari ini? Mesti jawapannya tidak? Kecuali sudah terpaksa.

Berhentilah bercakap. Lancarkan satu mogok. Seluruh negara. Serentak. Kita cuba lihat, apakah kesannya. Cukup hanya sehari. Berikan mereka satu pengajaran. Tuhan sudah berikan BolehLand ini satu nikmat yang bukan diperolehi setiap umat manusia, iaitu minyak. Oh ya! BolehLand juga pengeluar gas asli utama dunia selepas Qatar dan Iran, juga pengeluar utama minyak sawit dunia. Kaya, sangat kaya sebenarnya.

”Jika negara terus memberikan subsidi minyak dalam jumlah yang sama pada hari ini, kita terpaksa menanggung beban hutang yang tinggi” gua tak ingat semalam sama ada Najib atau F**k Lah.

Wei labu! Kita hutang sebab banyak beli minyak ke atau hutang sebab beli benda lain?

10 comments:

manusia ganjil ikan yu said...

Nak cari spare part basikal murah2??
Tiada masa ke kedai2 basikal berhampiran anda?

call - 0123567894

Harga boleh dirunding

Tasik Hijau said...

gwa setuju, jom kita mogok ramai-ramai....
laha**u btul la, gwa tak sempat nak isi penuh motor gwa sbb stesen dah habis minyak...
bukan ke sepatutnya bulan ogos baru bermula mekanisme 'ubah cara hidup ni', alih-alih hari ni kena, macam pembubaran parlimen aje cakapnya...

babazahra' said...

ikan yu,
gua tertarik dengan Youthane, tapi bila gua surf dalam Lerun.com.my xde plak.

tasik,
PROTES akan keluar statement hari ini. Mungkin demo atau mungkin mogok.

naim said...

kerana 70sen...
gua bersumpah dgn nama Allah gua dan 7 keturunan gua takkan pangkah BN dan sekutu rapat

Sibaweh said...

sama-sama kayuh besikal..

manusia ganjil ikan yu said...

Limited Edition kot

atau New Arrival sempena harga minyak yang baru ni

Abang Long said...

Ada sesiapa berminat hendak membeli basikal ?

Teringin melihat BaF**K Menteri naik basikal ke tempat kerja. Ikut saranan dar F**K Lah supaya ubah cara hidup.

babazahra' said...

naim,
lu punya sumpah lagi keramat kot dari yang AMK pernah buat.

sibaweh,
aqlu salim min jismi salim

ikan yu,
perlu sangat lah. full tank moto gua pun dah RM16 sekarang.

bang long,
terngiang-ngiang "we have to change our lifestyle". macam haram!

heartbeat said...

dia kaut untung before blah.

Abu Muhammad Haikal said...

...cilaka punya penyamum.....kata P/Ramlee kpd penyamunnya didalam Tong Minyak...