Saturday, August 16, 2008

Catatan Dari Utara - Bukan Permatang Pauh

Jordan, adalah sekutu rapat Israel. Sekutu kuat. Sebab itu di Jordan, kedutaan Israel dengan megah berkibar bendera Star of David nya.

Dulu, jika kumpulan pelajar prihatin yang mahu mengadakan demonstrasi anti-Israel dan secara terang menyatakan sokongan kepada perjuangan rakyat Palestin, maka pihak berkuasa Jordan akan segera mengekang. Demonstrasi hanya boleh dibuat di dalam kawasan university. Di tengah panas, di dataran Universiti Al al Bayt misalnya.

Untuk berarak, bermakna ramai yang akan terpaksa mengorbankan waktu kelasnya dan bukan semua pensyarah boleh bertoleransi dengan pelajar yang ponteng kerana menghadiri perhimpunan atau perarakan anti Israel dan pro Palestine. Jordan ialah sekutu kuat Israel di Timur Tengah.

Jadi, gua memang tahu kebanyakan peniaga Bumiputera pencetak t-shirt di BolehLand ialah lulusan UiTM. Mereka handal grafik. Dan mereka cipta t-shirt. Sebab itu gua tidak hairan dengan kepantasan kemunculan t-shirt hitam seragam ketika mereka berdemonstrasi secara halal.

Masalahnya, berapa banyak waktu kelas yang terpaksa dikorbankan hanya untuk berpakaian serba hitam sambil mengikut orang bersorak tanpa memahami rasional saranan sebenar KUOTA 10% UNTUK BUKAN BUMIPUTERA?

Okay gua tahu, ramai pensyarah yang boleh tolerate dengan ketidakhadiran yang begitu ramai. Lagi pun ia perhimpunan halal. Cuma Nampak BODOH. Bukan semua yang BODOH. Gua percaya Maximus setuju, walaupun dia tidak terlibat dengan sebarang perniagaan mencetak t-shirt. Mungkin.

9 comments:

mama said...

biasa la.. perhimpunan mcm tu jd halal sebab atas dasar menentang PKR. rasanya seorang polis pun tak kelihatan time tu kan.

cuba kalau pihak yg ditentang buat perhimpunan.... tak sempat nk buat dah kene.

Anonymous said...

Sebagai Alumnus rasa benci dan jijik gua membuak2 memikirkan ketololan budak2 berbaju2 hitam yg berdemo halal menentang Tan Sri Khalid. Tolol dan bodoh dan inilah kunun2nya bakal memimpin MaysiaKu Tercinta.

Entah ia, entah tidah budak UITM semuanya. Tapi ketololan tu memang ketara.

Bodoh!! Malas belajar. Gilakan subsidi. Dapat t-shirt itam, nasi bungkus, berdemo tak tentu pasal. Kecik2 tak mamp*s!!!!!!

The.Libyaman said...

wak,
kalau lah lu seorang pimpinan pelajar UiTM sekarang, mesti wa ada chance tengok muka lu dalam tv.

= e i z u a f = said...

bro,
sorry to say, but i do think those uitm students are the true puppeteers. marah beno deme ye.ok la, x salah nk marah, nk mempertahankan sesuatu, tapi depa nmpak mmg bodoh.dan rascist.sedaq diri sindri dulu...ingat uitm tu power sgt ke.ni org cuit sket, abis bako satu rumah.haii anak bangseku...

= e i z u a f = said...
This comment has been removed by the author.
= e i z u a f = said...
This comment has been removed by the author.
= e i z u a f = said...
This comment has been removed by the author.
= e i z u a f = said...
This comment has been removed by the author.
= e i z u a f = said...
This comment has been removed by the author.