Sunday, August 31, 2008

Setiap Tahun 'Merdeka'

Banyak benda berulang yang lu boleh nampak setiap kali sambutan Hari Kebangsaan (National Day) yang bukan hari kemerdekaan pada istilahnya.

Tapi kesemua itu hanyalah wayang atau pun 'berlakon' yang hanya sesuai untuk hari itu sahaja. Tidak lebih daripada satu hari saja.

Pertamanya penggunaan perkataan 'perpaduan'. Ia dah jadi macam air liur. Sembur aje mesti keluar punya. Tak payah nak pikir panjang. 'Perpaduan' itu dan 'perpaduan' ini. Baju macam-macam bangsa keluar pakai kat tv. Sampai buat lagu. Sampai buat logo. Tapi semua kencing. Habuk pun tarak.

Politik perkauman terus dijaja. Tak percaya? Tanya member-member lu yang pernah pergi BTN. Gua tak pernah sampai. Tak layak.

Tak percaya lagi? Tunggu Perhimpunan Agung UMNO nanti. Bersepai semua 'perpaduan' lu. Hancur masuk longkang kena kencing dan berak. 'Perpaduan' kepala bapak dia.

Kedua, buat-buat patriotik. Semangat yang gua tak tahu lahir daripada perut ibu mana. Boleh pakai hanya untuk satu hari saja. Dulu-dulu, tapi sekarang dah boleh pakai sampai sebulan. Patriotik sampai gantung bendera penuh kat bumbung kereta atau pun selit bendera RM7 beli kat Giant pada bonet depan Proton Wira ekzos besar lubang jamban. Gua tak pernah buat.

Itu bukan patriotik. Itu bangang. Hanya boleh pakai untuk sebulan sahaja buat-buat patriotik. Lepas tu bersepai lagi masuk longkang. Bercampur dengan kencing dan berak kucing.

Ketiga, pura-pura hafal lagu patriotik. Tapi malam ni pompuan yang kencing kat Kutub dan Encik Angka Sawan telah kantoi depan tv. Gagal hafal lagu patriotik. 'Abis boreh' aje tampal bendera kat baju, lagu Jalur Gemilang pun tak hafal.

Itu yang ketiga, pura-pura hafal. Lepas tu bersepai. Sebulan aje pun hafalnya. Lain bulan masuk longkang. Itu pun nasib baik selalu pegi TESCO, diorang bukak lagu patriotik 24 jam. Kemudian malam 31hb Ogos, pegi tunggu bunga api, mulut kumat kamit macam hafal nyanyi lagu. Mata jeling bontot minah rempit. Lagu patriotik ke mana, mulut ke mana, tangan ke mana. Masuk longkang lagi.

Last sekali, paling menonjol, milik mat rempit dan minah rempit. Paling sementara. Boleh pakai untuk satu malam sahaja. Malam Hari Kebangsaan bukan hari kemerdekaan. Kadang-kadang boleh guna masa malam Tahun Baru. Lepas tu kalau pakai lagi memang orang kata sewel.

Ayat untuk jadi lesen bawak anak dara orang keluar pukul 4 petang sampai 4 pagi esok belum tentu balik.

'Keluar kejap ya makcik, nak bawak Ayu tengok bunga api kat Dataran'

Bunga api kepala ayah lu.

16 comments:

lochoe said...

yang herannya mak bapak bagi jugak!!

kalau student2 kat ipta/ipts yang masing2 jauh dari keluarga, mesti keluar dengan kekasih..lepak sana.. lepak sini setiap malam merdeka atau tahun baru..

dah tahu lepas pukul 12 tak boleh balik hostel, mereka berkeliaran tidur di ceruk mana.. n it is possible kalau mereka sewa hotel @ bilik untuk bermalam..

anyway, nice posting.. love to share at www.arkib.tk , TQ :-) wish more nice post from u ek.. :-)

TooLBoX said...

Gua teringek tawun lopeh maso ulang-alik poie KMNS. Daipado Ulu Bondo sampai ko Pokan Pilah ponoh dongan mendero. Patriotik sungguh!

Bab couple nengok bungo-api tu rerasonyo dah samo banyak dah mat-minah rempit yg dropout dongan mat-minah rempit yg dudok kek IPTA/S. Sad but true bak kato Metallica. Gua raso baik jantan mau pun betino memang dah pasang niat siap2 dah malam tu abih koman pun nak ringan2, kalu sompek singgah 7 eleven boli kondom malam tu boleh ngongkek. Mano yg tak sompek boli kondom takpo esok2 buleh yo buang kek bakul sampah. Samo yo perangai samoado yg dropout, yg cerodik dudok kek IPT atau yg dah grad. Gua pun heran dah 50 tahun merdeka, bab ngongkek ni anak-anak melayu tak pandai2 layie (bukan maksud gua menghalalkan seks luar nikah). Bangso lain walaupun seks luar nikah tu dah jadi cam pra-syarat idop atau rutin tapi takdo do asik buang anak kek tong sampah atau sangkut kek pagar kuil dan tok pekong.

zan said...

Marah posting lu bro tapi memang tepat..hahaha

Salam ramadhan..

babazahra' said...

lochoe,
lu jangan tak tau. ada juga mak bapak yang pegi tengok bunga api. so dia caya anak dia mesti tengok bunga api juga.

bro,
malam mengawan 2 kali setahun aje. tahun baru dengan merdeka. peliknya 10 atau 15 tahun kebelakangan ni aje.

zan,
bukan apa. malam 30hb tu, wa dengar lebih 10 kali perkataan bunga api. naik menyampah pulak.

gayour said...

mengucapkan tanhiah, selamat datang ramadhan atau selamat berpuasa pada sobat2 adalah antara amalan yang digalakkan oleh agama kita.
lalu denpun mengucap an selamat berposo kek kau!

haha!
ekau totap dengan kritikan tegar tanpa belas!
orang main bunga api, mercun marah,tangkap!
tapi dio membazir bejuta2 duit pembayar cukai main mercun/bungo api tak apo!

babazahra' said...

bro gayour,
wa harap dapat jumpo lu berbuko puaso tahun ni. wa nak bakar morcun katak lam pinggan lu.hehe. Ramadhan Kareem.

nurazzah8 said...

Ramadhan Kareem.

Gerun kecut perut tengok maksiat yg berleluasa sekarang ini. Perkara laknat kaum Nabi Luth dah macam perkara biasa kat Malaysia nih...apalagi seks bebas etc...

Gerun kerana bala Allah itu bukan ditimpakan hanya kpd mereka yg bersalah sahaja...

Tak sempat nak tengok perarakan... sibuk dan banyak kerja lain yang perlu diselesaikan...

Akak berusaha memberi pendidikan agama yg secukupnya kpd anak2 semoga mereka mempunyai kekuatan dalaman untuk tidak terbabit sama dalam kancah maksiat yang semakin berleluasa sekarang ini. Doa sentiasa mengiringi langkah2 mereka semoga mereka terhindar dari perkara maksiat.

Stormbringer said...

memanglah tu yo kojo dioghang ni. membuang duit! lopeh tu taghik anak anak mudo poie lepak sampai tigo ompek pagi. lopeh tu apo laie, lu sana gua sini... buek kojo tak senonoh! yang heghan eh, mak bapak buleh pecayo lak tu kek mamat rempit ni! tak tau la den nak cakap! ameno ni lah kojo eh... mother of all maksiat kato oghang kampong den kek kopih tu ha..

kah kah kah... selamat bebuko poso abang baba...

jangan lupo check cito kek tompek abang isham... ado cito hot hot hot

babazahra' said...

kak,
jadi mak bapak zaman ni memang mencabar. akak ada 8 orang boleh survive ok, saya ada 2 orang aje pun dah cuak. macam nak pasang cip GPRS. hehe

storm,
haha, lu memang tegar. seme benda lu salahkan UMNO. macam US pasca 911 gak, seme benda salahkan Ben Laden. welkam to Jelebu bro.

Stormbringer said...

baba,

memang boto po? ni sumo kerajaan punyo silap. banyak bondo yang dioghang buleh buek tapi tak buek. leko dek nak mongonyang an tempolok yo. dioghang ni buleh buek duit ateh maksiat! kerajaan pimpinan sapo laie kalau bukan UMNO - Barisan Nasional? boto tak Baba?

You're welcome... i've always like blues oghang jolobu and also my taiko tai tukar tiub...
kah kah kah

intannina said...

Betul la tu bro... tabik spring for u...

content said...

"Bunga api kepala ayah lu!"

Terbaik, doh! Memang patut sula je di khalayak ramai Ayu dan bf nye tu, bwahahahaha! :)

content said...

Bro, dulu masa kes Al-Maunah (Amin & Co.), lu ada gi tengok ke kat mahkamah? Masa perbicaraan kat Mahkamah Tinggi dengan rayuan kat Mahkamah Persekutuan tu? Masa tu gua tengah belajar lagi, rugi lak rasanya terlepas benda-benda tu semua, time tu belum terpupuk lagi kesedaran, hahaha! :)

s e h a said...
This comment has been removed by the author.
babazahra' said...

intan,
welkam.

content,
masa tu wa agak jauh dari BolehLand.

Farid Abu Talib said...

aku sgt setuju dgn dengan rangkap akhir sekali. kahkahkah. tapi aku belum pernah try lgk. kahkahkah. lu mmg siol la.