Monday, April 23, 2007

Hati Yang Kejam


Pasangan suami isteri, kakitangan Pos Malaysia dan Kementerian Kesihatan Malaysia. Punyai 3 anak dengan 2 daripada mereka kembar dan berdepan masalah kesihatan, cacat anggota tangan dan kaki akibat penyakit kejang otot dan seorang lagi kerana penyakit kepala berair. Pasangan ini merayu bantuan untuk membeli kerusi roda khas bagi kembar cacat mereka ini. Harga kerusi roda ini ialah RM3600. Gua tidak silap dengan number. hanya ada dua sahaja kosong di situ, bukan enam yang akan menyamai harga pembinaan jalanraya baru di Ijok.

Tetapi yang paling menyedihkan sekali ialah apabila bantuan tersebut di tolak, mentah-mentah, bulat-bulat dan kering-kering. minta pada JKM x dapat dan minta pada Pusat Zakat Pulau Pinang pun x dapat. Bantuan diminta Februari tahun lepas. sudah setahun berlalu dan hampeh. bapa bergaji RM900 dan ibu pula RM898. Itu alasan terbaik untuk menolak permohonan bantuan. Gaji lu lebih dari cukup lah brader, kalau campur dengan gaji bini lu dekat 2k sebulan tu, pesal nak mintak bantuan kerusi roda lagi, setakat x sampai 4k lu kumpul sendiri lah.

Mengapa ya dalam negara yang baru beberapa hari lepas kononnya Indeks Komposit bursa sahamnya mencapai paras tertinggi dalam sejarah, masih lagi bertemu dengan kes sebegini? Gua mahu memberikan satu cadangan. Tetapi terlebih dahulu, kita check dengan Pusat Zakat Pulau Pinang itu, ada x dalam tempoh February 2006 hingga semalam, diorang menaja sesiapa, menyumbang derma atau bersedekah untuk sebarang majlis, aktiviti atau apa sahaja? Jika ada kita tengok relevan bantuan tersebut. Kalau memang tidak munasabah, kita bakar aje bangunan Pusat Zakat tu, pegawai yang menolak permohonan serta duit-duit mereka sekali. Kejam? Gua tidak rasa kejam sangat sebab apabila mereka menolak permohonan bantuan tadi lagi kejam.

Atau apa kata kita bunuh sahaja 2 orang ahli Putera Umno yang nak terjun di Kutub Utara. Mereka Mat rempit kan? Masyarakat Malaysia yang kononnya penyayang nie kata Mat Rempit menyusahkan dan tak perlu hidup, so kita bunuh aje 2 orang, kalau boleh dengan ketuanya sekali. So, diorang tak boleh ke sana. bermakna kita dah jimatkan belanja, tambang n makan minum serta bayaran kepada jurulatih projek mereka warga Russia yang sudah tentu gajinya boleh membeli lebih dari sebiji kerusi roda khas yang diperlukan pasangan di atas.? adakah gua bersikap kejam? tidaklah, mat rempit tadi dan ketua mereka sudah lama hidup dan tidak memberikan sebarang faedah kepada negara ini. mereka tidak boleh membawa sebarang kegemilangan kepada negara. adik kembar tadi baru berusia enam tahun. berikan mereka sedikit peluang lagi untuk menikmati kehidupan ini. berikan mereka peluang untuk merayakannya kerana penyakit mereka tidak memungkinkan mereka hidup lama seperti sesetengah ahli politik di BolehLand.

Kalau kita boleh memadamkan rekod kemasukan secara sah seorang warga asing ke negara ini dan kemudiannya dia di bunuh serta jasadnya diletupkan, adakah terlalu sukar untuk kita melaksanakan misi cadangan gua tadi? Malaysia Boleh!

1 comment:

Ijoy said...

ye betul. aku setuju 100% ngan cadangan bro ni. especially part kite bakar bangunan pusat zakat PP tu ngan bunuh mat rempit 2 org tu. Bg aku la kan bro, kalu setakat mat rempit, kite bunuh semue sekali je. settlekan.

Aku pun bukan gemo sgt ngan deme ni. Kalu dah ramai tu, mcm dunie ni depa aje yg punye. Bile ramai tu depa rase depa kuat sgt. waduhhh. tnegok kalu tinggal sensorg, ade diorg berani nak angkat muke. gangster kunun.