Monday, July 23, 2007

Bila si dahi jendul berkata-kata

"Sekarang ini di Malaysia ramai yang ingin jadi hero dengan memperlecehkan kerja orang lain, biarlah kami jadi hero dengan membina pasukan Malaysia, sekarang ini di Malaysia ramai yang nak jadi hero, itu senang sahaja"

Kalau gua ada kat depan mamat nie masa dia tengah cakap, memang gua tendang dahi jendul dia nie. Lu ingat gua tak tahu apa yang lu mahu? Lu mahu elaun Setiausaha Agung FAM, kan? Lu mahu belasah dana untuk bolasepak yang banyak itu? Lu x buat kerja sebab lu lembap. Lu x pandai buat kerja sebab lu memang x tahu apa-apa pasal bolasepak. Gua sangat bengang dengan lu sebab gua adalah antara beratus-ratus orang yang menghantar resumenya ke FAM untuk mengisi jawatan itu pada 2004. Gua saja nak test market sebab gua tahu memang gua x layak cuma mak gua aje yang suruh gua hantar. Setakat nak hantar resume bukan kena bayar pun. Setakat beli setem ngan sampul surat aje. Resume gua print kat opis. Gambar wa suruh wife gua ambik kat rumah. Gua edit guna photoshop jadik macam gambar kedai. Tapi gua bengang sebab yang dapat ialah mamat nie. Kalau orang lain yang lebih layak gua memang tak frust sangat tapi si jendul nie yang dapat. Lainlah kalu Soh Chin Aun atau Santokh Singh yang dapat. Gua x bengang sangat.

Lepas semua orang kutuk, lepas ada anak raja yang letak jawatan, si jendul nie boleh nak menghina orang lain lagi. Memang dasar manusia tak sedar diri. FAM sudah menemui ajalnya. Maksud gua orang-orang politik di dalamnya. Buangkan aje ke laut manusia seperti Ibrahim Saad, Raja Ahmad Zainuddin serta Anifah Aman. Buangkan aje semua orang politik dalam badan-badan sukan di seluruh negara. Orang politik memang bodoh. Mereka x tahu apa-apa pasal sukan. Buangkan ke laut Shahidan Kassim yang gua pasti akan kalah 100 meter pecut dengan Siti Nurhaliza. Apa kelas Isa Samad jadi presiden persatuan tinju. Gilo hapo? memang gua tahu Isa Samad pernah nak bertinju dengan orang UMNO kat Jelebu sebab orang tu conteng batu besar di Jelebu dengan tulisan "Isa Samad boleh blah" masa dia nak buat lawatan ke sana. Tapi ini mengendalikan persatuan sukan. Dan gua rasa ketinggian Isa Samad juga tidak melebihi ketinggian tali gelanggang tinju. Mana mungkin. Buangkan segera seperti mana orang Negeri Sembilan membuangnya. Banyak lagi persatuan sukan yang menjadikan orang politik sebagai teraju. Equestrian dengan Jamaludin Jarjis, rugby dengan Syed Razlan dan macam-macam nama lain yang lu boleh jumpa di Parlimen bergebang perkara-perkara yang tidak berfaedah. Itu belum kira persatuan negeri lagi. Bolasepak kira confirm presidennya Menteri Besar. Bajet banyak. Boleh sapu.

Last week gua tengok Raja Ahmad dalam RTM1. Jangan x percaya gua sanggup menonton RTM hanya kerana nak tengok aksi bodohnya. Tak mahu mengalah jugak walaupun dah terang-terang semua panel mengutuk. Sekali tu selang dua atau tiga hari dia keluar pulak untuk satu program lain pasal Parlimen ke hapa entah yang gua pasti projek itu memerlukan komitmen panjang. Dah terang lagi nak bersuluh. Lu lah Raja Ahmad orang yang Zahid Hamidi cakap tidak diperlukan lagi di dalam FAM. Buat menyemak. Buat meningkatkan perbelanjaan. Lu tengok hari nie. MSN kata biasa latihan kat luar guna 300K tapi kali ini 450K. tambahan 150K tu gua tahu sebab apa. Raja Ahmad punya tiket pergi Old Trafford dan Maracana untuk lihat bangku stadium diorang diperbuat dari apa. Dia fikir ada taruk gam kot sampai bontot penonton semua melekat nak tengok team diorang beraksi. Sokong sampai rebah. Bodoh punya FAM.

1 comment:

effizzul said...

wow...sedap jugak penulisan kau ni!
aku akan letak link blog kau ke dalam bookmark aku!