Wednesday, June 28, 2006

enough football?

selalu sangat di padang bola pun jemu juga kan? masih ingat lagi dengan dialog santokh singh tu circa 80-an. masa dia nak naik kereta balik kampung dengan family dia. mesejnya supaya berhati-hati di jalanraya itu saja. bukan nak cerita pasal bola pun. aku pun selalu juga guna dialog tu masa aku dah letih sangat main bola masa di jordan dulu. lebih2 lagi bila musim liga. sampai ke satu tahap aku rasa kenapalah nak penatkan badan main bola hari2. bila dah habis game, badan penat, mulalah fikir macam2 esok x mau main bola dah, esok aku nak rileks tidur lah dan memacam plan lain. tapi bila esoknya bangun tidor (biasanya liga buat masa cuti) mesti terus ingat main bola. letihnya nak bangun. malasnya aku nak turun padang. tetapi kalau x turun main kang rasa macam sayang pulak, rasa macam ralat pulak nanti kalau x main. akhirnya turun juga main bola. jadi selalu juga ler dialog santokh singh tu keluar. imej dia sedang bercakap semasa di pintu kereta itu memang aku x boleh nak lupakan. ia satu imej kekal dan dialog itu juga menjadi sesuatu yang kekal. sebab itu aku x mahu cerita pasal bola kali ini. bukan aku letih atau pun ghairah kepada bola itu sudah luntur tetapi kerana aku rasa ada sesuatu yang agak menarik untuk aku tulis dan sudah lama ideanya timbul tetapi tidak juga terhasil.

aku sebenarnya nak cadangkan kepada kerajaan atau pun aku nak supaya cadangan aku ini diwajibkan. setiap individu yang mahu bertanding jadi Ahli Parlimen atau Ahli Dewan Undangan Negeri, x kira untuk kawasan apa atau kampung mana sekalipun, mereka mestilah melalui ujian IQ terlebih dahulu. begitu juga dengan menteri. kalau ADUN dan MP tadi paras IQ dia mesti sekitar 100. dan untuk menteri pula IQ diorang mesti lebih 200. ok apa? aku melampau? atau pun level yang aku letak itu terlalu tinggi?

aku peduli apa? aku warga yang membayar cukai. aku punyai alamat tetap yang mempunyai seorang wakil di Parlimen dan juga Dewan Undangan Negeri. kau punya seorang wakil tetapi otak wakil kau tu macam otak kambing. sanggup? kau mengundi seorang wakil rakyat, tapi wakil rakyat kau otaknya macam otak kambing. bangang. aku tak bergurau atau menghina. tapi ini realiti wakil rakyat hari ini. tak percaya? kau tunggu waktu berita siarkan petikan laporan dari parlimen dan kau akan telan kata2 aku ini.aku rasa salah satu punca kerajaan sehingga ke hari ini masih lagi tidak mahu menyiarkan persidangan Parlimen secara langsung adalah kerana malu. Mereka malu sekiranya rakyat yang memanggil wakil2 rakyat ini Dato', tertunduk2 hormat minta sign anak nak dapat biasiswa pergi ke sekolah vokasional, memuji2 minta surat sokongan luluskan buat longkang nak elak banjir kat kampung kita, tetapi rupanya orang tu orang yang bodoh. kalau aku diberi pilihan untuk memilih siapakah yang perlu diuji IQ terlebih dahulu, aku cadangkan 3 nama. aku gelarkan diorang nie 3 samdol bukan 3 stooges: MP Seri Gading, MP Kinabatangan dan MP Jerai. 3 manusia ini ialah lembu yang terlepas menjadi manusia lalu secara tidak sengaja dipilih menjadi wakil rakyat. aku melampau? salahkan mereka kerana mereka punyai kebodohan yang melampau.

apa perlu seorang MP seperti mereka bertiga dalam negara yang kononnya membangun ini. mungkin kerana semangat 'Malaysia Boleh' maka lembu pun boleh terlepas menjadi wakil rakyat. kau seorang MP, kau perlu bercakap guna akal fikiran, kau perlu bercakap secara intelek, setiap butir perkataan yang keluar dari mulut kau di dalam dewan yang mulia itu juga perlu bernas. kenapa kau perlu mengeluarkan hujah2 bodoh dan lembap sehingga memungkinkan diri kau digelar kambing dan juga lembu? sekarang ini tahun 2006 bukannya tahun 1906. mungkin 1906 juga kita punyai individu intelek yang boleh berhujah secara bernas dan tidak seperti kambing. mengembek dan mengembek tapi main belasah aje. konon mengembek nak cari ibu yang hilang tetapi muka dihalakan kepada pondok menunggu bus. yang duduk kat pondok tu manusia. ada 2 kaki bukannya rupa macam kambing. lainlah kalau MP Jerai, Seri Gading atau Kinabatangan yang duduk di situ, mampus engkau lah nak mengembek sekuat mana pun.

begitu juga dengan menteri. rakyat marah gula tiada di pasaran kerana gula disorokkan oleh haprak yang mahu harga gula dinaikkan. rakyat pula yang salah kerana katanya banyak makan gula. media yang bodoh ini pun pergi pula bertanya kepada artis, profesor2 kangkung dan budayawan serta pelbagai lagi untuk bertanya pasal gula. dengan bodohnya mereka juga berkata saya dah lama x makan gula nie sejak tahun 1974 lagi, setelah terbaca buku karangan seorang rakan dari luar negara. oi bahalol, aku tak perlu tunggu seorang kawan dari hujung dunia pun untuk aku diberitahu yang mengambil gula berlebihan itu berbahaya. kita punyai masalah gula yang kurang di pasaran kerana disorokkan. jangan cakap pasal benda lain. hari ini orang ramai dah pegi universiti walaupun hanya untuk hantar kaum kerabat ambik ijazah, tetapi ko kena ambik tahu semua ini sebab kau bercakap dibaca pula oleh orang ramai. begitu juga dengan ahli parlimen tadi. hujah2 bodoh dan bangang ko tu ditonton oleh semua orang. pakcik2 dan makcik2 yang mengundi korang juga akan tengok hujah bodoh itu. bercakap biar beralas, hujah jangan main sembarangan, karam singh pun kalau nak buat bidalan jangan main sedap lidah, silapnya banyak, orang yang ambil berat mereka akan mencebik, orang yang tidak tahu mereka akan jadikannya lelucon.

tolonglah. aku sememangnya terseksa setiap kali terbaca atau terdengar hujah2 bodoh atau kenyataan yang bangang seperti ini. anda seorang menteri, keluarkanlah kenyataan sebijak seorang menteri. jangan ikut sedap mulut. tv akan record statement korang dan ia boleh diulang tonton untuk seribu tahun yang akan datang. sebab itu aku mahu setiap mereka ini diuji IQ nya, kalau x lepas level yang sepatutnya mereka perlu dipecat. selepas itu mereka perlu dihantar melalui proses pemulihan IQ. jika mahu kembali menjadi MP atau menteri mereka perlu diuji semula. selepas 3 kali mereka masih terus gagal, anggap sahaja mereka ini tidak layak untuk melihat bangunan Parlimen yang mulia itu lagi.Punklitch!

No comments: