Tuesday, November 18, 2008

Ramai Yang Suka Pergi Training Kerana Makanannya Yang Enak

Hujung-hujung tahun nie, selain daripada cuti sekolah dan mak bapak yang pening kepala untuk anak-anak punya holidays, gua tengok company gua pun sibuk jugak. Sibuk hantar staff pergi training. Sibuk hantar staff pergi workshop. Hotel, dan makanan yang sedap-sedap. Itu cerita lain.

Semalam, gua pegi satu workshop yang berkaitan censorship dan media guidelines. Workshop khusus untuk buat lu orang yang menonton di rumah melopong sebab apabila nak mencarut sahaja lu tengok Jim Carey jadik orang bisu. Atau bila lu dah ready nak tengok Kate Winslet dalam Little Children, lu hanya akan mengeluh melihat stroller disimbah air hujan. Itu cerita lain.

Gua pelik dengan JAKIM, sebenarnya. Dan mereka yang beriya-iya sangat menentang JAKIM sekarang. Dua isu yang termasuk dalam perbincangan semalam ialah pengkid (bukan punk kid) dan yoga. Gua bukak penerangan gua dengan line yang simple;

”When JAKIM come up with this so-called fatwa, all we have to know is that they’re going to draw a line, which is strictly for Muslim. Full stop, Punktlich, Khalas, End.”

Itu cerita di situ. Yang selepasnya agak panjang jugak. Termasuk lah lunch penuh gilang gemilang di Palace of the Golden Horses.

Abis tu yang lain nak pegi menyibuk apasal? Fatwa itu hanya untuk orang yang mengucap dua kalimah syahadah. Oh ya! Ada juga yang menyebut tentang hak asasi manusia, penindasan gender, yang sekaligus mengheret bekas NC tidak berleher dari University Malaya, dan sebagainya.

Lain kali, kalau lu mahu cerita tentang hak asasi manusia, lu jugak mesti cerita sikit tentang hak asasi binatang. Kalau ia melibatkan sampai peringkat hubungan lelaki dan lelaki, atau pun wanita dan wanita. Jadi gua mengakhiri penerangan dengan line yang lebih simple;

”But speaking about homosexuality, I’m not standing here to say that I am against homosexuality but one thing you guys should know is and please nail it hard to yer mind, Papa Bear is always and forever after Mama Bear while Mama Bear is always waiting Papa Bear to screw her up. That’s what I called the Rights of being a Bear.”

Okay, sudah hampir jam 6 petang. Esok kita cerita pasal JAKIM pulak. Dan Yoga.

4 comments:

TOOLBOX said...

"while Mama Bear is always waiting Papa Bear to screw her up"

Gua raso teks asalnyo lu tulih "while bik mama... " tapi disobabkan baghu yo lopeh ngikut woksyop sensorshit.. lu kieh guno mama & papa bear :) boto tak?

Anonymous said...

huih bro, kang kena C4 gua kat khalayak ramai kang. hehe

manusia ganjil ikan yu said...

"Mama always had a way of explaining things so I could understand them." - Forrest Gump

Anonymous said...

mama bolo2 papa bolo2 .......